Menu English

Musical encounters als relationele katalysator in de zorg

Een kwalitatief multi-case onderzoek met ontwerpgerichte elementen, naar hoe (artistiek-)muzikale ontmoetingen bij kunnen dragen aan ervaringen van relationele gelijkwaardigheid en het democratisch gehalte van besluitvormingsprocessen in de gezondheidszorg.

Toon:

Projectbeschrijving

In de van oudsher hiërarchische cultuur van de gezondheidszorg vormen gelijkwaardigheid en democratische besluitvorming nog steeds punten van aandacht. Hoewel musici en zorgorganisaties elkaar al steeds vaker weten te vinden vanwege het evidence based therapeutisch effect van muziek op zorgvragers (WHO, 2019), wordt de potentiële bijdrage van muziek en musici aan de ontwikkeling van de zorgorganisatie zelf nog slechts incidenteel verkend. 

Het proefschrift ‘HOOR SPEL over een meerstemmig HRM in de ouderenzorg’ (Bussmann, 2017) en de resultaten van het onderzoeksproject Meaningful Music in Healthcare (Smilde et al., 2019) suggereren dat muzikale ontmoetingen in de gezondheidszorg inderdaad een cultuurverandering in de zorg teweeg kunnen brengen door ervaringen van gelijkwaardige verbondenheid op te roepen. 

Dit postdoconderzoek beoogt de innovatieve kracht van artistiek-muzikale ontmoetingen in de zorg nader te exploreren, door het beste van beide studies - zowel theoretisch als methodologisch – te combineren en de implicaties voor de zorgpraktijk en het onderwijs te concretiseren. 

Projectaanpak

Voor dit onderzoek zullen tien gevarieerde casussen worden geselecteerd*, onderverdeeld in major cases (in een professionele context) en minor cases (studentenprojecten). Gegevens worden verzameld door middel van reflectiedagboeken, diepte-interviews, observaties en co-creatieve focusgroepen. De kwalitatieve analyse bestaat uit thick descriptions van enkele krachtige casussen en een conceptualisering (middels thematische analyse) van de transitie, het leerproces dat de deelnemers doorgemaakt hebbenDe ontwerpgerichte elementen bestaan hieruit dat de participanten een actieve rol krijgen in het genereren van ideeën voor doorontwikkeling van musical encounters als relationele katalysator in de gezondheidszorg’. 

*Het onderzoek naar het project 'Muziek blijven maken in de polder' met samenwerkingspartners Woonzorg Flevoland en De Kubus zijn reeds gestart.

Verbinding met onderwijs

Studenten doen mee aan de hand van minor cases, waarbij in kleine projectgroepen gewerkt kan worden aan het postdoconderzoek.

Onderzoekers

betrokken bij dit project