Meedoen en zelf beslissen voor mensen met chronische pijn

De ervaringen van mensen met chronische pijn met zelfstandig keuzes maken en meedoen in de maatschappij

In dit onderzoek worden mensen met chronische en complexe pijn gevraagd naar hun ervaringen met zelfstandig keuzes maken en meedoen in de maatschappij. Het zelf kunnen maken en uitvoeren van keuzes in het dagelijks leven (autonomie) en je onderdeel voelen van een gemeenschap of de maatschappij (sociale inclusie) zijn belangrijke kenmerken van gezondheid en het leiden van een betekenisvol leven. Beide kunnen onder druk staan als je lijdt aan chronische pijn. Het doel van dit onderzoek is om ervaringen van mensen met chronische pijn te beschrijven en uit te zoeken hoe dit nu precies zit.

Over het project

Projectbeschrijving

Er wordt nog weinig gesproken over zelf beslissingen maken en meedoen in de maatschappij in de medisch wetenschappelijke literatuur en behandelkamers van (zorg)professionals. Om de zorg voor mensen met chronische pijn te verbeteren probeert het onderzoeksteam deze belangrijke onderwerpen in kaart te brengen. Deelnemers worden online geïnterviewd en deze gesprekken worden opgenomen. Het team heeft jarenlange ervaring in de behandeling van mensen met chronische pijn en zijn getraind en voorbereid op het uitvoeren van dit onderzoek.

Verbinding met het onderwijs

Studenten participeren in dit onderzoek om ervaring op te doen met wetenschappelijk onderzoek.

• Studenten van de bachelor Fysiotherapie kunnen participeren in korte studentprojecten met betrekking tot transcriberen en/of analyseren van interviews.
  • Masterstudenten participeren door het uitvoeren van interviews en deze te gebruiken voor het afstudeerproject.

(Beoogde) resultaten

De beoogde resultaten zijn het in kaart brengen van de ervaringen rondom autonomie en sociale inclusie van mensen met chronische pijn. Deze beschreven ervaringen zullen leiden tot een wetenschappelijke publicatie. De daarbij verkregen inzichten kunnen professionals in de pijnzorg helpen bij het gesprek met de chronische pijn patiënt. Dit huidige project zal kunnen leiden tot vervolgprojecten en samenwerkingen.

Samenwerking

Het onderzoek wordt uitgevoerd door onderzoekers van het lectoraat Complexe Pijn van Hogeschool Rotterdam. Hierbij wordt ook samengewerkt met master studenten van Hogeschool Utrecht.

Tevens zijn fysiotherapeuten in het netwerk van de onderzoekers betrokken bij het werven van deelnemers.

Projectfeiten

Looptijd

september 2022 tot oktober 2023

Financiering