The Cultural Pain Diversity-study (CuPiD)

De rol van sociaal-culturele factoren bij patiënten met pijn in het bewegingsapparaat

In de westerse samenleving is het aantal patiënten met pijn in het bewegingsapparaat groot en gevarieerd. De eerstelijns fysiotherapeut komt vaak in aanraking met patiënten met deze klachten. Het is een uitdaging om deze gevarieerde groep van de best mogelijke zorg te voorzien. Daarom is het belangrijk om zoveel mogelijk te weten over de verschillen en overeenkomsten binnen deze patiëntengroep om ze zo gericht mogelijk te kunnen behandelen.

Over het project

Projectbeschrijving

De CuPiD-studie heeft als doel om de fysiotherapeutische zorg voor patiënten met aspecifieke musculoskeletale pijnklachten te verbeteren. Enerzijds wordt dat gedaan door te kijken naar verschillen in de ervaring van pijn, beperkingen en kwaliteit van leven tussen groepen patiënten met verschillende sociaal-culturele achtergronden. Zo wordt er gekeken naar de rol van woonsituatie, opleidingsniveau, afkomst en taal. Anderzijds wordt in het onderzoek gekeken of sociaal-culturele factoren mogelijk voorspellers zijn voor het hebben van klachten op langere termijn.

Projectaanpak

Het kenniscentrum werkt in deze cohortstudie samen met een groot aantal eerstelijns fysiotherapiepraktijken en studenten van de bacheloropleiding Fysiotherapie en masteropleiding Manuele Therapie en Sportfysiotherapie (Hogeschool Rotterdam). Patiënten (18-80 jaar) met aspecifieke musculoskeletale pijnklachten ter hoogte van de rug, nek, schouders, knieën en/of heupen die onder behandeling zijn bij een eerstelijns fysiotherapiepraktijk zijn benaderd voor deelname. Deelname aan het onderzoek bestaat uit het invullen van een online vragenlijst bij aanvang en na drie, zes en twaalf maanden. Naar verwachting is de gehele dataverzameling compleet in november 2022.

Naast het beschrijven van de rol van sociaal-culturele factoren wordt er in dit onderzoek gekeken naar de wijze waarop de relatie tussen fysiotherapeuten en patiënten met verschillende achtergronden kan worden verbeterd. Door middel van participatief actieonderzoek zal er samen met fysiotherapeuten en patiënten onderzocht worden hoe de huidige behandelrelatie tussen hen beiden tot stand komt en hoe deze gezamenlijk geoptimaliseerd kan worden. Het belang van dit tweede onderzoek is het feit dat een optimale behandelrelatie bijdraagt aan de effectiviteit van de fysiotherapeutische behandeling.

(Beoogde) resultaten

Het projectteam streeft ernaar om naast wetenschappelijke publicaties tevens een praktische toolbox op te leveren. Deze toolbox bevat kennis en praktische implicaties voor de fysiotherapeutische beroepspraktijk en het onderwijs met als doel de fysiotherapeutische zorg voor mensen met aspecifieke musculoskeletale pijnklachten te verbeteren.

Samenwerkingen

In samenwerking met fysiotherapiepraktijken in regio Rotterdam en studenten van de opleiding Fysiotherapie en Master Manuele therapie en Sportfysiotherapie (Hogeschool Rotterdam) onderzoekt het kenniscentrum welke rol sociaal-culturele factoren spelen binnen de ervaren pijnklachten, het functioneren en de kwaliteit van leven bij patiënten met aspecifieke musculoskeletale pijnklachten. Daarnaast wordt er samen met fysiotherapeuten en patiënten onderzocht hoe we de huidige fysiotherapeutische behandeling en behandelrelatie tot stand komt en hoe we deze gezamenlijk kunnen optimaliseren.

Samenwerkingspartners

• Vrije Universiteit Brussel