Menu
    English

    Studenten leren schrijven als sociale actie

    De ontwikkeling van genrebewustzijn en disciplinespecifieke genrekennis van docenten in het hoger beroepsonderwijs

    Studenten in het hbo leren nieuwe genres kennen. Dat is een van de redenen dat schrijven veel studenten moeilijk afgaat. Docenten maken hun eisen ten aanzien van die genres niet altijd expliciet; ze zijn zich vaak niet bewust van hun impliciete, vakspecifieke genrekennis. Als docenten zich meer bewust worden van de genres uit het vakgebied waarin ze lesgeven en meer kennis opdoen over de doelen en kenmerken van deze genres, kunnen ze hier in hun onderwijs meer aandacht aan besteden. Door bij drie opleidingsteams van Hogeschool Rotterdam na te gaan hoe docenten dit bewustzijn en deze kennis ontwikkelen in een professionaliseringstraject, krijgen we meer inzicht in de vorming van hun talige pedagogische vakkennis op dit terrein. Op basis daarvan kunnen we meer docenten toerusten om studenten te begeleiden bij hun schrijfvaardigheid. 

    Over het project

    Projectfeiten

    Looptijd

    2024 - 2028

    Financiering

     Promotievoucher  

    Lectoraat

     Taalbewust hoger onderwijs 

     

    Medewerkers

    betrokken bij dit project

    Inloggen