Het platform als lerend netwerk steunt op drie pijlers: samen professionaliseren in 1) leidinggeven aan personeel; 2) leidinggeven aan innovatie en 3) onderzoeksmatig werken. Een grote gezamenlijke uitdaging is het ook in Zeeland knellende lerarentekort.
Daarom is in de combinatie van de pijlers 1 en 3 samen stilgestaan bij het thema professionele ruimte. Professionele ruimte is immers van belang voor het werven én met name het behouden van mensen, omdat we uit onderzoek weten dat leraren (en andere onderwijsprofessionals) die in hun werk professionele ruimte ervaren, geneigd zijn om te blijven én positief bij te dragen aan schoolontwikkeling. Een ervaren gebrek aan professionele ruimte is daarentegen een belangrijke reden voor leraren om hun school of het onderwijs te verlaten.
Onze benadering van professionele ruimte (van leraren) gaat twee kanten op. Aan de ene kant gaat het over de ruimte voor leraren om te professionaliseren, leren en ontwikkelen in zowel formele als non-formele vormen, waarbij eigenaarschap, zeggenschap over de invulling en hun affiniteit belangrijke elementen zijn. Aan de andere kant gaat professionele ruimte ook om de ruimte die er is om expertise en affiniteit in te zetten voor bijvoorbeeld schoolontwikkeling, begeleiden van collega’s, teacher leadership of ontwikkeltaken. Daarnaast spreken we in drie werkwoorden over het begrip professionele ruimte: ervaren, creëren en benutten in een voortdurend samenspel tussen leraren en leidinggevenden.
Over het project
In de schooljaren 2024-2025 en 2025-2026 voeren lector Petra Poelmans (Hogeschool Rotterdam) en lector Patrick van Schaik (HZ University of Applied Sciences) samen met de leden van het ZSP onderzoek uit naar hoe de professionele ruimte van leraren wordt gecreëerd, ervaren en benut, welke verbeterpunten daaruit voortkomen en welke implicaties dat heeft voor leiderschap. Het onderzoek wordt uitgevoerd door middel van collegiale consultaties waarbij een delegatie van de deelnemende scholen bij elkaar op bezoek gaan en met ontwikkelde kijkkaders en leidraden in gesprek gaan met management en docenten..
In schooljaar 24-25 is een eerste ronde uitgevoerd. Deze werd als zeer inspirerend en interessant ervaren. Schooljaar 25-26 wordt een uitgebreidere ronde uitgevoerd (meer scholen gaan deelnemen).
Het schoolleidersplatform werkt aan het worden van een lerend netwerk, er is aandacht voor de drie speerpunten. Doordat scholen zich meer bewust zijn van (het effect van) hun beleid omtrent professionele ruimte kan hier waar nodig aan geschaafd worden.
Het project is een samenwerking tussen de lectoraten Motiverende Leeromgevingen (Hogechool Rotterdam) en het lectoraat Excellence and Innovation in education (Hogeschool Zeeland), het practoraat Leren in hybride leeromgevingen (Scalda) en het Zeeuwse Schoolleidersplatform.
Projectfeiten
|
Looptijd aug 2024 - aug 2026 |
Financiering Zeeuwse Onderwijs regio |
Lectoraat |
|



