Menu
    English

    Lezen en laten lezen

    Leraren als leesbevorderaars in het PO en VO

    Publicatiedatum: 14 februari 2024

    Er zijn aanwijzingen dat Nederlandse leraren in basis- en voortgezet onderwijs weinig literaire teksten lezen die voor hun leerlingen relevant zijn en dat hun repertoirekennis en competenties om het lezen te bevorderen achterblijven. Dat maakt het voor deze leraren moeilijk om de leesfrequentie, leesmotivatie en het leesbegrip van leerlingen te stimuleren. Het doel van dit project is om de leesfrequentie, repertoirekennis en leesbevorderingscompetenties van zittende leraren (in opleiding) te versterken.

    Het lezen van literatuur is belangrijk voor de ontwikkeling van leerlingen tot gemotiveerde, ‘diepe’ lezers. Er zijn echter aanwijzingen dat Nederlandse leraren in basis- en voortgezet onderwijs weinig literaire teksten lezen die voor hun leerlingen relevant zijn en dat hun repertoirekennis en competenties om het lezen te bevorderen achterblijven. Dat maakt het voor deze leraren moeilijk om de leesfrequentie, leesmotivatie en het leesbegrip van leerlingen te stimuleren. Het doel van dit project is daarom om de leesfrequentie, repertoirekennis en leesbevorderingscompetenties van zittende leraren en leraren-in-opleiding (pabo en tweedegraadsopleiding Nederlands) te versterken, zodat ze hun leerlingen beter kunnen ondersteunen in het lees- en fictieonderwijs. Het onderzoeksteam ontwerpt samen met leraren (in opleiding) een professionaliseringstraject en onderzoekt het effect hiervan op hun leesfrequentie, repertoirekennis en leesbevorderingscompetenties, én op het lezen door hun leerlingen. Daarnaast brengt het team in kaart welke rol de leescultuur in de school kan spelen in een dergelijk traject.

    Over het project

    Projectfeiten



    2024 - 2028

    Regieorgaan SIA, RAAK-PRO financiering



    Lectoraat Taalbewust
    hoger onderwijs

    Medewerkers betrokken bij dit project

    Inloggen