Welke curriculumideologieën leven er in jouw team?
In het hoger beroepsonderwijs (hbo) worden curricula continu aangepast aan veranderende behoeften van studenten, samenleving en werkveld. Een heldere onderwijsvisie helpt bij het vormgeven van curricula, maar wordt vaak impliciet gehouden.
Vanuit de vraag ‘hoe kunnen wij docent-ontwikkelaars helpen bij het expliciteren van curriculumopvattingen?’, zijn vanuit het lectoraat Integrale Curriculumontwikkeling een zelftest en kaartspel over curriculumideologieën ontwikkeld.
Deze tools zijn bedoeld als startpunt voor opleidingsteams om de ‘rationale’ achter hun curriculumkeuzes scherp(er) te krijgen en hierover in gesprek te gaan met elkaar aan de hand van stellingen.
De stellingen zijn geïnspireerd op de theorie uit Curriculum Theory: Conflicting Visions and Enduring Concerns (2013) van Michael Schiro en de curriculum-zelftest uit Wetenswaardig: Curriculumontwikkeling voor primair onderwijs (2023) van Erik Meester. Ze beslaan zes centrale vragen:
- Wat is het doel van onderwijs? (zingeving)
- Welk kennis is waardevol?
- Wat is de essentie van de studententijd?
- Hoe leren studenten het best?
- Wat is de rol van docenten? (lesgeven)
- Hoe dienen studenten te worden getoetst?
De zelftest en het kaartspel zijn iteratief ontwikkeld aan Hogeschool Rotterdam door Patrick Bek in samenwerking met lector Dominique Sluijsmans en leden van de Expertisekring van het lectoraat Integrale Curriculumontwikkeling.
Literatuur
Meester, E. (2023). Wetenswaardig: Curriculumontwikkeling voor primair onderwijs (2nd ed.). Uitgeverij Pica. (2021)
Schiro, M. S. (2013). Curriculum Theory: Conflicting Visions and Enduring Concerns (2nd ed.). Sage Publications.