Menu English

Safe & Brave

Samenwerken aan diversiteit-sensitieve leeromgevingen voor toekomstige sociale professionals

Publicatiedatum: 06 augustus 2023

Diversiteit-sensitief handelen is essentieel om te werken als sociale professional in een diverse samenleving. Studenten ervaren echter uitsluiting en missen diversiteit in perspectieven bij de sociale opleidingen (Hogeschool Rotterdam) in het onderwijs en praktijk. In deze innovatie co-creëren studenten, docenten en praktijkbegeleiders evidence-informed diversiteit-sensitieve leeromgevingen. Een co-creatieve aanpak heeft direct positieve effecten voor studenten: toegenomen zelfvertrouwen en autonomie en betere leeruitkomsten. Doordat docenten en praktijkpartners zelf op een diversiteit-sensitieve manier (leren) handelen naar studenten, creëren ze inclusievere leeromgevingen èn rusten ze studenten toe hoe als toekomstige sociaal professionals diversiteit-sensitief te handelen naar cliënten toe.

Over het project

Projectbeschrijving

In deze innovatie werken studenten, docenten en praktijkbegeleiders middels kritisch-participatief actieonderzoek (KPAO) aan evidence-informed diversiteit-sensitieve leeromgevingen. De ISO-leeromgevingen betreffen die op school en binnen de leerwerkgemeenschappen. KPAO richt zich doelbewust op kwesties van rechtvaardigheid, intersectionaliteit en actie. We werken in een KPAO-community die bestaat uit het ISO-projectteam (docenten en studenten) en andere stakeholders (studenten, docenten en praktijkbegeleiders) die we bij verschillende activiteiten betrekken. De 5 fases in de aanpak bestaan uit:

  1. het co-creatief onderzoeken wat diversiteit-sensitief handelen als sociaal werker inhoudt en hoe dit terugkomt in leeromgevingen.
  2. hoe diversiteit-sensitieve leeromgevingen er volgens betrokkenen uit zouden moeten zien (wenselijke situatie).
  3. wat er nodig is om de ‘gap’ tussen huidige en gewenste situatie te overbruggen.
  4. het ontwikkelen en testen van (onderwijs)activiteiten voor studenten en professionalisering voor docenten/LWG-prakijkbeoefenaars.
  5. Op basis van leeropbrengsten, evaluaties en ervaringen worden evidence-informed diversiteit-sensitieve leeromgevingen ontwikkeld.

Het project heeft de volgende innovatieve opbrengsten: onderwijsontwerpprincipes voor diversiteit-sensitieve leeromgevingen bruikbaar in andere contexten; methoden voor co-creatie van onderwijs met studenten; evidence-informed diversiteit-sensitiviteit onderwijsmethoden; en een docenttraining diversiteit-sensitief handelen.

Verbinding met het onderwijs

Safe & Brave betreft een onderwijsinnovatie waarbij de projectleden (docenten en studenten) vanaf de start samenwerken met onderwijsontwikkelaars, docenten en studenten van de opleiding social work (VT/DT) en master Pedagogiek (DT). In co-creatie ontwikkelen en testen we (onderwijs)activiteiten en keuzevakken voor studenten en professionalisering voor docenten/LWG-praktijkbegeleiders (training diversiteitsensitief handelen). Studenten worden ook betrokken door middel van afstudeeropdrachten (BA/MA).

Ontwikkelde onderwijsactiviteiten worden uitgevoerd en met studenten geëvalueerd op basis van een narratieve evaluatie over zowel de leeropbrengsten als het proces van leren. Hiermee leveren de onderwijsactiviteiten kennis en ervaring op wat betreft effectieve werkvormen en tevens inhoudelijke kennis wat betreft diversiteit-sensitief handelen. Deze kennis en ervaring wordt gedeeld met betrokken onderwijsontwikkelaars en de curriculumcommissie t.b.v. curriculumontwikkeling en ontwikkeling van leeromgevingen.

(Beoogde) resultaten

Het project heeft de volgende innovatieve opbrengsten:

  • onderwijsontwerpprincipes voor diversiteit-sensitieve leeromgevingen bruikbaar in andere contexten;
  • methoden voor co-creatie van onderwijs met studenten;
  • evidence-informed diversiteit-sensitiviteit onderwijsmethoden;
  • en een docenttraining diversiteit-sensitief handelen.

Disseminatie:

  • Artikel in vaktijdschrift
  • Presentatie nationale conferentie
  • Presentatie European Conference of Social Work Education
  • Artikel in peer-reviewed journal

Actueel/nieuws

Projectfeiten

Looptijd

Looptijd

  juni 2023 – oktober 2025 

Financierin

Financiering

Comenius senior fellowbeurs

Lectoraat

Onderzoekslijn

Inclusie van Kenniscentrum Talentontwikkeling.

Medewerkers

betrokken bij dit project