Openbare les Martine van der Pluijm

Samenwerken aan een Taalrijke Omgeving voor Jonge Kinderen

Op 13 februari vond de openbare les van Martine van der Pluijm, lector Samenwerken aan een Taalrijke Omgeving voor Jonge Kinderen, plaats. Martine schetste de taaldiversiteit waarmee kinderen starten op school. Hoeveel weten leraren over de taalervaringen thuis van hun leerlingen? En in hoeverre lukt het leraren om in hun taalonderwijs gelijke kansen te bieden aan kinderen met verschillende taalervaringen?

Kernboodschappen visie

Scholen en kinderopvangorganisaties hebben de belangrijke taak om de taalontwikkeling van alle kinderen te ondersteunen. Hoewel er veel aandacht is voor kansengelijkheid, lukt het nog niet goed om de ongelijkheid tussen kinderen daadwerkelijk te verkleinen. Hoe kan dit beter? In de openbare les deed Martine voorstellen om de huidige aanpak voor jonge kinderen te versterken. Op school en thuis. Martine vertelde hoe zij, samen met de partners van Leerschool Rotterdam-Zuid en andere partners in de praktijk en opleidingen, onderzoekend werkt aan een taalrijke omgeving voor alle kinderen.

Hogeschool Rotterdam, PCBO Rotterdam-Zuid en BOOR starten het lectoraat Samenwerken aan een Taalrijke Omgeving voor Jonge Kinderen met dr. Martine van der Pluijm als lector

Het College van Bestuur van Hogeschool Rotterdam heeft dr. Martine van der Pluijm benoemd tot lector Samenwerken aan een Taalrijke Omgeving voor Jonge Kinderen bij Kenniscentrum Talentontwikkeling. Het lectoraat is tot stand gekomen in samenwerking met de Rotterdamse schoolbesturen PCBO Rotterdam-Zuid en BOOR.

Lees het persbericht

Leerschool Rotterdam-Zuid

In de Leerschool Rotterdam-Zuid werken basisscholen van de Rotterdamse schoolbesturen BOOR, PCBO, RVKO en Sipor samen aan het verbeteren van het taalonderwijs. Hun ambitie: écht het verschil maken voor de leerlingen. Vooral als zij te maken hebben met een grote taalongelijkheid.

Bekijk de website