Je moet het gewoon samen doen: redenen van uitval bij studenten IvL en ISO in de hoofdfase

Publicatie van Kenniscentrum Talentontwikkeling

F.C.P.P. Spierings, M.J.A. Poulussen, M.M. Schouten, Winnie Roseval | Rapport | Publicatiedatum: 01 april 2019

een kwalitatieve analyse

De instituten ISO en IvL willen de uitval van studenten in de hoofdfase terugdringen. Maar de redenen voor het uitvallen zijn nog onvoldoende bekend, omdat ze nog niet systematisch zijn onderzocht. Er bestaan allerlei beelden over die redenen onder docenten, onderwijsmanagers, decanen en directies. Is het onderwijs te moeilijk? Valt het beroep tegen? Zijn er persoonlijke redenen die de studie bemoeilijken? Belangrijke vraag in dit onderzoek via exitgesprekken met studenten die hun studie staken in de hoofdfase is dan ook: wat zijn de redenen van uitval in de hoofdfase en is er daarbij een kernprobleem aan te wijzen? We zijn in de verhalen van studenten op zoek gegaan naar de bevorderende en belemmerende factoren in het studeren. Factoren die medewerkers van ISO en IvL mogelijk kunnen beïnvloeden en waar de instituten beleid op kunnen inzetten.

Auteur(s) - verbonden aan Hogeschool Rotterdam

Betrokken bij deze publicatie