Ontwerpen met ambtenaren op de Rotterdam GovJam 2014

Rotterdamse uitdagingen het hoofd bieden

Publicatiedatum: 14 augustus 2015

48 uur met elkaar nadenken over dienstverleningsvraagstukken van de gemeente Rotterdam en ze dan ook nog eens écht maken. Of je nu een ontwerper, een ambtenaar of een student was, van dinsdag 3 juni om 15:00 uur tot donderdag 5 juni 15:00 uur was iedereen even gelijk.

Gelijk, omdat alle ideeën gelijk zijn. Op die manier konden de teams bestaande uit ontwerpers en ambtenaren zo op hun eigen manier meer leren over de gemeente Rotterdam, de uitdagingen die de stad biedt en over Service Design.

Werkzoekenden beter faciliteren bij hun herintrede in de maatschappij, de communicatie tussen scholen en gemeente verbeteren en het controleproces in de horeca verbeteren: Het waren voorbeelden van cases die aangereikt waren door ambtenaren van de gemeente Rotterdam om met teams van drie tot zes personen aan te werken.

De vier teams werden diezelfde avond nog geformeerd om direct het vraagstuk van hun case met elkaar te bespreken. Vervolgens werd in een stoomcursus van Neele Kistemaker (Muzus) de basisprincipes van Service Design uitgelegd.

De volgende ochtend werden alle deelnemers bijeen gebracht om deel te nemen aan lachsessie. Op die manier kon iedereen met goede moed beginnen aan de rest van de 48 uur waarin diverse opdrachten elkaar in razend tempo opvolgden. Diezelfde ochtend vlogen alle teams nog de deur uit om te praten met mensen van de doelgroep. Zowel werklozen in Delfshaven als ambtenaren die werkzaam waren in de dienstverlening waar de teams zich mee bezig hielden op het stadshuis werden meegenomen in het veldonderzoek van de teams om goed in kaart te krijgen waar het probleem nu écht zit om de dienst te verbeteren.

Bij terugkomst over een warme kop soep worden de inzichten met elkaar grondig doorgenomen en met behulp van de diverse design tools word er netjes toegewerkt naar de eerste gestalte van een oplossing. Het tempo bleef hoog om later op de avond indruk te kunnen maken op de Dragons. De Dragons Den bestond uit Philippe Raets (gemeentesecretaris Gemeente Rotterdam), Antoinette Hoes (strateeg DDB&Tribal), Ingrid Mulder (TU Delft, Creating010/Hogeschool Rotterdam) en Behzad Rezaei (TU Delft, Connect to Innovate).

Phillipe Raets, de gemeentesecretaris, is één van die dragons. Aan zijn gezicht is tijdens de presentaties in de avond het enthousiasme af te lezen, en zo vervolgt hij na de presentaties ook zijn betoog waarin hij zijn bewondering voor de teams uitspreekt. Waar we mee bezig zijn in deze afgelopen 48 uur is belangrijk voor de gemeente Rotterdam die in steeds mindere mate geld heeft en dus ook op zoek moet naar creatieve wegen waarlangs problemen kunnen worden aangepakt, vertelt hij.

Na een intensieve dag te hebben ontworpen, komen de teams op donderdagochtend voor een laatste keer bij elkaar. Sommige leden zijn nog moe van de hectiek die zij de dag daarvoor hebben ervaren. Maar tijd om moe te zijn is er niet. De deadline voor de oplevering lonkt. Lichte stress ontstaat, maar minder mooie dingen levert het zeker niet op. Er worden grote A1 posters met de concepten en uitleg erop uitgeprint, prototypes gebouwd van karton, papier, lijm en plastic om het idee nog beter te vertellen en er wordt hard gewerkt om alles te uploaden naar de GovJam-pagina, waardoor alle deelnemers over de hele wereld kunnen zien waar ze in Rotterdam mee bezig zijn.

En dan breekt het moment aan om te stoppen. Tevreden hangen alle teams hun poster op bij de tweede verdieping van restaurant Stroom, om vervolgens onder het genot van een biertje de ervaringen van de afgelopen 48 uur nog eens rustig na te bespreken.

De reacties zijn positief. De ambtenaren zijn tevreden, de ontwerpers des te meer. ”Het is belangrijk dat we creatieve kracht en het ontwerpdenken gebruiken om ook maatschappelijke vraagstukken op te lossen. Bij zo’n evenement als dit kunnen we de gemeente daarvan de meerwaarde tonen.”, vertelt één van de organisatoren van de GovJam Rotterdam.

Volgend jaar volgt een nieuwe GovJam, maar in de tussentijd gaat de gemeente Rotterdam de concepten nog eens goed bekijken. Hopen voor de teams dat zij in al hun enthousiasme de realisatie ervan ook nog tegemoet gaan zien. De ambtenaren kunnen in ieder geval hun ervaringen delen met hun collega’s. Zij kunnen nu tenslotte ook ontwerpen, toch?

Rotterdam GovJam 2014 werd georganiseerd door Peter van Waart en Justien Marseille (CMI en Creating010 van Hogeschool Rotterdam) i.s.m. Marcel Jongmans en Marieke Gommers (Gemeente Rotterdam) en Bjorn van Raaij (design bureau Zeewaardig), m.m.v. Nick van den Tol en Wouter van der Kamp (studenten CMD, Hogeschool Rotterdam)

Zie ook:

Medewerkers