Ga direct naar de content

Maker Education

Publicatiedatum: 01 september 2015

Scholen in Nederland maken steeds vaker werk van maker education. Er is al kennis opgebouwd over het ‘hoe’ van maker education.

Echter het ‘waarom’, de achterliggende theorie, overtuiging en verantwoording ontbreekt vaak nog. Wat zijn de effecten van maker education op persoonlijke en cognitieve ontwikkeling? Wat doet maken met leerlingen? Wat zijn goede interventies? Wat vergt maker education van de docent? Deze en andere vragen komen naar boven wanneer docenten en wetenschappers die zich met nieuwe vormen van leren en onderwijzen bezighouden over makersonderwijs praten en zijn de basis van dit project. In Leerkracht Ontwikkel Teams (LOT, in het basisonderwijs) en Professionele Leergemeenschappen (PLG, voortgezet onderwijs) bezoeken deelnemers verschillende labs waar ze verkennen op welke manier gemaakt en geleerd wordt. Met elkaar vertalen zij de opgedane kennis en ervaring naar hun eigen lesmateriaal. Samenwerken aan professionalisering en uitwisseling is daarbij het uitgangspunt. Het nieuwe techniekonderwijs wordt gezamenlijk ontwikkeld. Nieuwe concepten en benaderingen vormen daarmee voor de bron voor concrete ontwikkeling en inrichting van maker education binnen verschillende schooltypen. Professionals van Creating 010 begeleiden en voeden de LOT en PLG communities en geven mee vorm aan hun resultaten die de grondslag vormen voor kennis en innovatie op het terrein van techniekonderwijs. Dit onderzoek maakt duidelijk hoe leerkrachten en (vak)docenten op maker education inspelen en geeft handvatten om onderwijsinnovatie gericht op de vereiste skills voor de 21ste eeuw vorm te geven.

Samenwerkingspartners

Betasteunpunt Zuid-Holland, Stichting Kind & Onderwijs, Roffab, Waag Society, Ministerie van OC&W, Plattform Maker Education, Expertisecentrum Wetenschap & Technologie Zuid-Holland, Expertisecentrum Maatschappelijke Innovatie.

We gebruiken cookies om de website te verbeteren.