Menu English

SURF-STAD

Spatial and Transport impacts of Automated Driving (STAD)

Publicatiedatum: 17 oktober 2018

Zelfrijdende voertuigen veranderen de manier waarop we reizen, wonen, werken en recreëren.

Toon:

De laatste jaren was er een hype rondom automatische voertuigen. Ze beloven veiliger, duurzamer en efficiënter te zijn dan onze huidige vormen van vervoer. Met de komst van automatische voertuigen, kan de wereld van morgen er wel eens heel anders uit gaan zien. Gaan automatische voertuigen bijvoorbeeld onze manier van reizen veranderen? Gaan vrachtauto’s in treintjes rijden? Moet ons huidige wegennet aangepast worden? Hoe gaan automatische voertuigen om met fietsers en voetgangers? En waar kunnen automatische shuttles het beste ingezet worden? Dit zijn enkele vragen die worden behandeld in het project STAD.

 

Het STAD project staat voor Spatial and Transport Impacts of Automated Driving en is onderdeel van het Smart Urban Regions of the Future (SURF) programma van NWO-SIA. Het STAD project heeft tot doel om de korte- en langere termijn impact van automatische voertuigen op de mobiliteit en ruimtelijke inrichting te onderzoeken.

Vooral de meest geavanceerde niveaus van geautomatiseerd rijden zouden tot drastische veranderingen kunnen leiden in onze manier van verplaatsen alsmede de inrichting van de stedelijke omgeving en regio’s. Samen met een consortium van 30 partners buigen 7 (PhD) onderzoekers zich over vragen met betrekking tot de consequenties van automatische voertuigen. De resultaten vanuit het STAD project kunnen ondersteunen bij het opmaken van langetermijninvesteringen en bijdrage aan het beantwoorden van beleidsvraagstukken.

Het STAD project is opgebouwd uit 7 werkpakketten:

  1. Travel and location choice bahaviour
  2. Freight and logistics applications
  3. Infrastructure service networks
  4. Urban design and traffic safety
  5. Spatial structure and economy
  6. Integrated model for the impact of automated driving
  7. Use cases & demonstrators

De Hogeschool Rotterdam is partner in het STAD project en nauw betrokken bij de uitvoering van werkpakket 7 “Use cases & demonstrators”. Binnen dit werkpakket worden pilots met automatische voertuigen in Nederland en daarbuiten onder de loep genomen door middel van casestudies. Verschillende praktijkgerichte vraagstukken voortkomende uit dit werkpakket, worden opgepakt door studenten van de Hogeschool Rotterdam tijdens onderzoeksprojecten, stages of PI projecten.

 

Looptijd

Het STAD project heeft een looptijd van 5 jaar. Het project is gestart in 2016 en zal in 2021 worden afgerond.