Over het project
Projectbeschrijving
Dit onderzoeksproject richt zich op het ondersteunen van marketingprofessionals in het mkb bij de verantwoorde inzet van AI. Beoogd wordt de ontwikkeling van een praktisch instrumentarium, bestaande uit concrete inzichten, richtlijnen en handvatten om de juiste dialoog te voeren tijdens de vormgeving en inzet van AI-marketingtoepassingen. Hiermee worden marketingprofessionals geholpen om de economische kansen van AI te benutten, met inachtneming van ethische, juridische en technologische overwegingen, en met oog voor (meervoudige) waardecreatie op lange termijn.
Aanpak
In dit samenwerkingsproject van de Hogeschool Rotterdam, Hogeschool Utrecht en Hogeschool van Amsterdam wordt onderzocht hoe de marketing professional beter kan werken met AI. Wij inventariseren de morele uitdagingen van de marketingpraktijk en van AI-tools die daar gebruikt worden. Daarvoor wordt zowel empirisch als ook juridisch en ethisch onderzoek verricht.
Verbinding onderwijs
Marketing is een belangrijke discipline van de klassieke bedrijfswetenschap. Dit onderzoek sluit aan bij concreet onderwijs voor marketeers die willen werken met data en online tools.
(Beoogde) resultaten
Dit onderzoek helpt best practices van AI-gebruik te identificeren en uit te bouwen. Daarbij gaat het enerzijds om concrete overzichten van ‘wat, hoe, wanneer’ en anderzijds om verantwoordelijkheid. Wat kan een marketeer doen om meer verantwoordelijkheid te nemen inzake privacy en sturing van klanten.
Samenwerking(en)
Projectfeiten
Looptijd: zomer 2025-zomer 2027
Financiering: NWO SIA
Lectoraat: Bedrijfsethiek, Kenniscentrum Business Innovation
Thema: Verantwoordelijk gebruik AI-modellen in marketingpraktijken binnen mkb
'The medium is the message', sprak Marshall McLuhan in de jaren zestig. Daarmee benadrukte hij dat een instrument als radio of tv niet zomaar ‘technisch gereedschap’ is, maar ons werk en leven radicaal verandert. Zoals die media in de jaren zestig veranderde hoe bedrijven en consumenten elkaar kennen, zo veranderen sociale media en AI momenteel deze relatie. Hoe speel je hier als marketeer op in? En hoe neem je verantwoordelijkheid?