Menu English

Dr. Jelle van Baardewijk

Lector Bedrijfsethiek

Jelle van Baardewijk is lector Bedrijfsethiek bij Kenniscentrum Business Innovation. Jelle onderzoekt de problematiek van ethische bewustwording en kijkt daarbij in het bijzonder naar het mkb.

Meer informatie

Dr. Jelle van Baardewijk

Over de lector

Jelle is opgeleid als filosoof en bedrijfskundige. Hij houdt zich op Hogeschool Rotterdam bezig met morele vragen in en rond het bedrijfsleven. In zijn proefschrift onderzocht hij bijvoorbeeld hoe business schools een verantwoord curriculum kunnen opbouwen met daarin plaats voor ethiek en kritisch denken.

Jelle is in het bedrijfsleven en de publieke sector een veelgevraagd spreker en duider van culturele en economische ontwikkelingen. Recent won Jelle ook de aanmoedigingsprijs van het Nederlands Compliance Instituut vanwege zijn vermogen om grote filosofische vragen te verbinden met de concrete uitdagingen in het bedrijfsleven. 

Achtergrond

Tussen 2015 en 2018 was Jelle verbonden aan de investeringsbank Dasym voor onderzoek naar consumentengedrag. In 2018 publiceerde hij samen met Ad Verbrugge en Govert Buijs Het Goede leven en de Vrije Markt. Dit boek was tevens het examencahier voor vwo/gymnasium in de periode 2019-2023. In 2019 wonnen zij voor dit boek de Socrates Wisselbeker voor beste filosofieboek. 

Naast zijn lectoraat werkt Jelle aan de Vrije Universiteit als universitair docent maatschappelijke bestuurskunde. Hij geeft hoorcolleges over de grondslagen van het publieke bestel. Benieuwd?
Bekijk hier een voorbeeld.

Check ook het YouTube-kanaal De Nieuwe Wereld waar Jelle regelmatig mensen spreekt over cultuur, bedrijf en moraal. 

 

Lectoraat Bedrijfsethiek

In dit lectoraat doen wij onderzoek naar bedrijfsethische thema’s. Wij proberen bedrijven te helpen om tot een meer verantwoorde manier om te gaan met hun morele dilemma’s. Sommige bedrijven lopen daarin voorop, anderen moeten nog een stapje extra zetten. Wij proberen hen daarbij te helpen, o.a. door te identificeren wat medewerkers, stakeholders en consumenten onder ‘goed werk’ verstaan. Voorbeelden van eerder onderzoek: 

Ethiek en hypotheekadvies. De aanschaf van een hypotheek is voor de meeste mensen hun grootste investering in hun leven. Wat zijn de dilemma’s waar adviseurs tegenaan lopen? Wij identificeren er drie: 

  • Moet een hypotheekadviseur ingaan op de vaak sterke voorkeur van een klant om een bepaalde hypotheek af te sluiten, ook als de adviseur dit onverstandig vindt? 
  • Moet een hypotheekadviseur zich aan de regelgeving houden als deze in de praktijk tot een slecht advies leidt? 
  • Moet een hypotheekadviseur een actieve rol spelen bij het oplossen van maatschappelijke problemen zoals de milieucrisis en de woningnood? 

Wij helpen adviseurs om over deze dilemma’s na te denken om zo tot het beste advies voor hun klanten te komen. Een ander voorbeeld is het promotieonderzoek van Muhammed Akbas naar de morele uitdagingen in de logistiek, vooral in de drukke havens van Rotterdam. 

Bedrijfsethiek is een onderzoeksgebied dat binnen de business school valt onder de thema’s betekeniseconomie en leiderschap.

Verbinding met het onderwijs

Dit lectoraat helpt docenten en studenten aan casuïstiek, gastcolleges en onderzoeksdoelen voor scripties en werkstukken. Onder de naam Platform Bedrijfsethiek bieden wij een integraal onderwijspakket bedrijfsethiek aan voor studies op het economisch terrein. Check hier voor een sneak preview: Bekijk hier

 

“Wij helpen bedrijven hun morele visie waar te maken. Dat is niet gemakkelijk wat we leven in een moralistische tijd. Onderzoek en nuchtere stappen vooruit kenmerkt onze aanpak om tot een betere verbinding van markt en moraal te komen.”

Dr. Jelle van Baardewijk Lector Bedrijfsethiek

Volg de lector

Op social media

   

Project(en)

Van Dr. Jelle van Baardewijk

Publicatie(s)

Van Dr. Jelle van Baardewijk