De adoptie van kunstmatige intelligentie (AI)

Dit project onderzoekt de adoptie van AI op zowel organisatie- als individueel niveau. Het onderzoek heeft als doel de status-quo van het gebruik van AI in bedrijven aan te tonen, de invloedrijke factoren van de adoptie van AI door organisaties en individuen te identificeren en de effecten van het gebruik van AI op de prestaties van organisaties te onthullen.

Over het project

Projectbeschrijving

Digitale transformatie omvat het gebruik van disruptieve digitale technologieën. AI wordt in toenemende mate geadopteerd door bedrijven en organisaties. Ondertussen blijven er echter veel aarzelingen en twijfels.

Door samen te werken met bachelor- en masterstudenten van Rotterdam Business School, wil dit project de adoptie van AI op zowel organisatie- als individueel niveau onderzoeken.

Het onderzoek heeft tot doel de status-quo van het gebruik van AI in bedrijven aan te tonen, de invloedrijke factoren van de adoptie van AI door organisaties en individuen te identificeren en de effecten van het gebruik van AI op de prestaties van organisaties te onthullen.

Projectaanpak

Wat AI-technologieën betreft, richt dit onderzoek zich op machine learning, natural language processing (NLP) en robotics. We hebben verschillende onderzoeksmethoden toegepast, zoals online experimenten, enquêtes en interviews en hebben verschillende industrieën aangesproken om een beter begrip te krijgen van het gebruik van AI.

Verbinding onderwijs

International Business (IB), Master in International Supply Chain Management

(Beoogde) resultaten

Verwachtte resultaat in 2022

Samenwerkingen

Projectfeiten

Looptijd: September 2020 – juli 2022

Financiering: Intern

Lectoraat: Digital Economy Dr. Shengyun (Annie) Yang

Thema: Digital Economy

"Artificial intelligence is the science of making machines do things that would require intelligence if done by men."

Marvin Minsky

Medewerkers