Ga direct naar de content

Dr. Ada ter Maten-Speksnijder

Docent-onderzoeker

Ada ter Maten-Speksnijder is verpleegkundige, gespecialiseerd in onderwijs en onderzoek. Sinds 1997 werkt zij als hogeschooldocent bij diverse opleidingen van het Instituut voor Gezondheidszorg van Hogeschool Rotterdam.

Ada ter Maten-Speksnijder ontwikkelde met Prof. Dr. M. Grypdonck, Dr. A. Pool en docenten van de Masteropleiding Advance Nursing Practice de onderwijsmethode Reflectieve Casestudie. Het kenmerk van hoger opgeleiden is dat zij kritisch kunnen nadenken over de juistheid van het eigen professionele handelen, vooral in het licht van de consequenties die het eigen handelen kan hebben voor anderen. Ada onderzocht voor haar promotieonderzoek de leermogelijkheden van deze methode.

Voor het onderwijs over wetenschappelijk onderzoek bewerkte zij het boek 'Verpleegkundige onderzoeksvaardigheden' voor de Nederlandse markt en schreef hierin een nieuw hoofdstuk over praktijkgericht onderzoek.

Promotieonderzoek

Nurse practitioners zijn verpleegkundigen met een hoger opleidingsniveau en meer verantwoordelijkheid dan basisverpleegkundigen. Helderheid over datgene waarvoor NPs professionele verantwoordelijkheid opnemen is een voorwaarde voor hun erkenning als beroepsgroep. Dit is tevens van belang voor opleiders en voor zorgorganisaties: om te weten welke aanpak in het onderwijs nodig is en om NPs te kunnen positioneren in een multidisciplinaire context. De samenleving ten slotte, heeft inzicht nodig om het vertrouwen te kunnen geven aan nieuwe zorgprofessionals zoals de NP. De vraagstelling van dit onderzoek is: Op welke wijze geven NPs vorm hun professionele verantwoordelijkheid in de beroepspraktijk? Ada ter Maten-Speksnijder promoveerde op 13 september 2016 op haar proefschrift 'Finding Florence. Shedding Light on Nurse Practioners' Professional Responsibility'.

Minors

Betrokken bij de volgende minors
  • Take the lead (duaal)

    Duale studenten van de studierichting hbo-V hebben binnen deze minor de uitdaging om een project uit te voeren dat betrekking heeft op de patiëntenzorg in de zorginstelling waar men studeert en werkt. Het kan gaan om het evalueren van de bestaande praktijk, het verbeteren van de praktijk door een vernieuwing in te voeren of het grondig analyseren van een praktijkprobleem.

We gebruiken cookies om de website te verbeteren.