Menu English

Bettina de Jong

Senior onderzoeker

Bettina de Jong is werkzaam als senior onderzoeker bij het lectoraat Leren van Kenniscentrum Talentontwikkeling. Hier houdt zij zich bezig met onderzoek en trainingen van docenten en studenten binnen het programma Mentoren op Zuid. Binnen Mentoren op Zuid wordt de komende tijd gewerkt aan het ontwikkelen van een evidence-informed, doelgerichte mentoring aanpak, waarbij de nadruk komt te liggen op het bevorderen van het zelfregulerend leren van mentees.

Opleiding en werkervaring

Bettina heeft psychologie gestudeerd, en heeft een onderzoeksmaster Sociale Psychologie en een master Arbeids- en Organisatiepsychologie gevolgd bij de Vrije Universiteit in Amsterdam. Wegens haar interesse in het onderwijs heeft zij tijdens haar studie stage gelopen bij een onderwijsadviesbureau, en onderzoek gedaan naar studiekeuzeprocessen bij leerlingen in het mbo. Vervolgens heeft zij zich voor haar promotie-onderzoek (Universiteit van Amsterdam) gericht op het onderzoeken van negatieve stereotypen over leerlingen met een migratie achtergrond op het primair - en voortgezet onderwijs. Zij heeft een interventie getest om leerlingen weerbaarder te maken tegen deze negatieve stereotypen. Daarna heeft zij korte tijd als onderwijsadviseur gewerkt in Utrecht, waarbij zij onder andere studievaardigheden trainingen voor studenten gaf. Vervolgens heeft zij bij de Erasmus Universiteit opnieuw onderzoek gedaan naar een onderwijsinterventie (goal setting), die gericht was op het vergroten van de kansengelijkheid. Bettina zoekt tijdens haar werk altijd naar mogelijkheden om inzichten uit onderzoek beschikbaar en toepasbaar te maken voor de onderwijspraktijk.

Promotie-onderzoek

In 2018 is Bettina gepromoveerd bij de Universiteit van Amsterdam. Voor haar proefschrift, getiteld “Equal opportunities? The effects of negative stereotypes and teacher-child relationship quality on the school adjustment of ethnic minority students in the Netherlands”, deed zij onderzoek naar de rol van negatieve stereotypen over leerlingen met een migratie achtergrond binnen hun schoolloopbaan. Zij heeft op het primair - en voortgezet onderwijs een interventie getest die als doel had om leerlingen weerbaarder te maken tegen dit soort negatieve stereotypen. Daarnaast deed zij onderzoek naar leerkracht-leerling relaties.

Project(en)

Van Bettina de Jong