Menu
    English

    Domeinen

    van het lectoraat en Master Begeleidingskunde

    De master begeleidingskunde en het daaraan verbonden lectoraat willen bijdragen aan humanisering van het georganiseerde leven. Cliënten en professionals voelen zich vaak verstrikt in de complexiteit van allerlei systemen. Dat leidt snel tot gevoelens van vervreemding en een instrumentele bejegening. We worden zelf radertjes in een grote machinerie. Begeleidingskunde wil eraan bijdragen dat professionals hun persoon-zijn weer mee laten doen in hun werk en dat organisaties plekken zijn waar mensen elkaar als mens ontmoeten. Binnen het lectoraat staan drie grote domeinen centraal.

    In de eerste plaats doet het lectoraat aan de hand van concrete praktijken onderzoek naar de begeleiding van complexe systemen waar de regeldruk hoog is. Concreet is daarbij de focus op drie grote velden: het justitiële kader (gevangenissen, forensische psychiatrie, reclassering), het ziekenhuiswezen en het hoger beroepsonderwijs.

    In de tweede plaats werkt het lectoraat aan een gefundeerd gebruik van muzische en narratieve werkvormen in dergelijke begeleidingspraktijken. Dit gebeurt vanuit de gedachte dat in samenwerkingsprocessen veel gebeurt wat zich niet gemakkelijk in worden laat uitdrukken maar op gevoelsniveau wel aanwezig is. Creatieve vormen helpen dan om die zaken toch in communicatie te brengen.

    Het derde domein dat belangrijk is in het lectoraat gaat over de methodologie van handelingsonderzoek als een manier om kennisontwikkeling en begeleiding met elkaar te combineren. Samen onderzoeken is een vehikel om complexe vraagstukken onder ogen te zien en hanteerbaar te maken en tegelijk een middel om inzichten op te doen die ook voor derden relevant gemaakt kunnen worden.

    Onderzoeksprojecten

    Inloggen