Begeleidingskundig werk in het gedwongen kader

Vorm geven aan humanisering van het georganiseerde leven

Publicatiedatum: 01 januari 2019

In dit project wordt met een groep studenten en oud-studenten van de master Begeleidingskunde onderzoek gedaan naar organisatiebegeleiding in penitentiaire inrichtingen, justitiële jeugdinrichtingen, forensische psychiatrie, en reclassering. De leidende vraag is hoe in deze instellingen die sterk gereguleerd worden door het juridisch kader vorm gegeven kan worden aan humanisering van het georganiseerde leven.

Toon:

Projectbeschrijving

De groep van 8 studenten en oud-studenten komt tweemaandelijks bij elkaar om een thema te bespreken. Voorbeelden daarvan zijn:

• De rol van begeleidingskundige binnen de justitiële instelling
  • Leren van parallelprocessen in het psychiatrisch penitentiair centrum (PPC)
  • Ruimte voor kwetsbaarheid in relatie tot stevigheid
  • Leren in de verticale verhoudingen

Momenteel werken we aan een boek waarin deze en andere thema’s uitgewerkt worden ten behoeve van de scholing van professionals en studenten sociaal werk die geïnteresseerd zijn in het gedwongen kader.

Er is nauw contact met de master Forensisch Sociaal Werk van Hogeschool Utrecht en het lectoraat Werken in Justitieel Kader aldaar.

Verbinding met onderwijs

Afstuderende studenten van de master Begeleidingskunde nemen deel aan de groep. Hun werk kan thema zijn van één van de bijeenkomsten.

Producten van MBk-studenten (werkstukken, thesis) worden omgewerkt tot artikel of hoofdstuk en zo weer bruikbaar als lesmateriaal.