Menu English

Dr. Annemarie Neeleman

Lector Onderwijskundig leiderschap in lerende onderwijsorganisaties

Dr. Annemarie Neeleman richt zich als lector op de facetten van en mechanismen achter onderwijskundig leiderschap – zoals evidence-informed handelen, teacher leadership, teamleren en professionalisering – die stimulerend dan wel voorwaardelijk zijn in de ontwikkeling van scholen. Een cruciale ambitie van dit lectoraat is de directe doorwerking van de kennis en inzichten uit praktijkonderzoek naar kwaliteitsverbetering in het onderwijs.

Over de lector

In al haar werkzaamheden probeert Annemarie Neeleman het samenspel tussen onderwijsonderzoek, -beleid, -praktijk en lerarenopleidingen te versterken. Als adviseur-onderzoeker zet zij zich in voor onderwijsinstellingen, sectororganisaties en overheid. In 2019 is zij gepromoveerd op een onderzoek naar het gebruik van schoolautonomie door schoolleiders in het voortgezet onderwijs. In dit onderzoek heeft zij onder meer de drijfveren en het onderzoeksgebruik van schoolleiders bestudeerd. Sinds 2019 werkt Annemarie als beleidsadviseur bij CVO Rotterdam. Op een kennisgedreven wijze probeert zij werkzame principes van de lerende organisatie, onderzoeksmatig werken, professionalisering en leiderschap aan strategische en praktische vraagstukken in het groot Rotterdamse te verbinden. Zij is kwartiermaker van de CVO Academie. Daarnaast heeft Annemarie zitting in verschillende denktanks en adviesraden, alle met betrekking tot de professionalisering van de onderwijssector.

Volg Annemarie Neeleman

Op social media

 LinkedIn

Publicatie(s)

Van Dr. Annemarie Neeleman