Dr. ir Martine van den Boomen

Lector Assetmanagement

Martine van den Boomen studeerde in 1996 cum laude af in Watermanagement aan de faculteit Civiele Techniek van de Technische Universiteit Delft en behaalde in 2003 haar MBA. Sindsdien is ze actief in toegepast onderzoek en advies over het assetmanagement van infrastructuur en installaties. In 2020 heeft ze haar promotieonderzoek afgerond waarbij ze optimalisatiemodellen heeft ontwikkeld voor de vervanging van publieke infrastructuur. Martine combineert haar lectoraat met haar eigen adviesbureau Colibri Advies en onderzoek en onderwijs aan de Technische Universiteit Delft. Haar speerpunten zijn levensduurmanagement van bedrijfsmiddelen, economie van infrastructuur, bedrijfszekerheidanalyses en optimalisatiemodellering - dit alles binnen de context van een duurzame bedrijfsvoering.

Volgens de internationale standaard voor assetmanagement, de ISO 55000, omvat assetmanagement de activiteiten die waarde halen uit assets. In de huidige context wordt waarde vaak gezien als een balans tussen prestaties, risico’s en kosten. Echter, veroudering van assets, klimaatverandering en gamechangers zoals de energietransitie, een circulaire samenleving en informatietechnologie, maken dat het begrip waarde verbreding en verdieping nodig heeft. Waarde is ook toekomstbestendig, adaptief, duurzaam en verbindend. Dit betekent dat bestaande methoden voor de toepassing van assetmanagement aanpassing nodig hebben. Zo zal bijvoorbeeld het huidige onderhoud op basis van risicobeheersing een andere invulling krijgen als in de toekomst conditiedata real-time beschikbaar komt. De behoefte zal verschuiven van preventief naar predictief onderhoud, informatie halen uit big data en de logistieke optimalisatie van personeel en middelen op basis van real-time informatie.

Herdefiniëring van waarde betekent ook dat methodische innovaties nodig zijn zoals besluitvormingskaders die kwalitatieve en kwantitatieve criteria combineren en kunnen omgaan met onzekerheid. Duurzaamheid vertegenwoordigt een waarde die in traditionele levensduuranalyses moet landen. Ook flexibiliteit door modulair te bouwen vertegenwoordigt waarde die in besluitvorming een rol speelt.

Als lector assetmanagement gaat Martine zich richten op toekomstbestendig assetmanagement en de methodische innovaties die hiervoor nodig zijn. Het uitgangspunt is dat deze methodische innovaties bijdragen aan het onderwijs en direct toepasbaar zijn in de praktijk.

Openbare les 9 maart 2021

Op dinsdag 9 maart 2021 vond de openbare les van Martine van den Boomen plaats. Tijdens deze les presenteerde zij haar onderzoeksprogramma op het gebied van Assetmanagement voor de komende jaren. Een terugblik op deze openbare les is hier te vinden.

Blogs

Project(en)