Hoe krijgen we de morele grip op de economie terug?

Openbare les lector Jelle van Baardewijk

10 november 2020

Hoe kun je moreel werken? Hoe kunnen bedrijven bijdragen aan een beter en menselijker kapitalisme? Welke dilemma’s komen ondernemers tegen en hoe gaan ze daar mee om? In de openbare les van lector Jelle van Baardewijk komen dergelijke ethische kwesties aan de orde.

Jelle van Baardewijk is sinds november 2019 lector Bedrijfsethiek bij het Kenniscentrum Business Innovation. Op 17 november geeft hij zijn openbare les en onthult daarbij de plannen voor zijn onderzoeksopdracht. “Mijn lectoraat gaat over bedrijfsethiek. Ethiek gaat over hoe we verantwoording afleggen over ons gedrag in termen van goed of slecht. In de bedrijfsethiek kijken we in het bijzonder naar onze verantwoordelijkheid als consument, of als ondernemer, werkgever of organisator. Hoe proberen we onze economie met elkaar op een integere manier in te richten? Hoe kunnen we op een integere manier geld verdienen, en onze productie- en handelssystemen integer organiseren? Dat zijn mijn vragen”, zegt Van Baardewijk in het interview dat hij gaf aan Scienceguide.

De grenzen van de vrije markteconomie

De titel van de openbare les is ‘Morele grip’. Volgens Van Baardewijk lopen we in onze vrijemarkteconomie tegen grenzen op, maar is het mogelijk om dat beter in te richtn. “Morele grip betekent voor mij: niet altijd meegaan met de mensen die alles principieel willen doen, maar ook niet met de mensen die zeggen dat ‘het bedrijfsleven nu eenmaal het bedrijfsleven is, waar de wensen van de klant zijn heilig zijn”.

Als lector betrekt Van Baardewijk studenten bij zijn onderzoek. “Ik wil proberen om zowel studenten als werkgevers gereedschap te geven om slimmer om te gaan met situaties waarbij ethiek in het geding is. Als je mensen gaat corrigeren, dan luisteren mensen vaak niet. Dan voelen ze zich beledigd, en dat werkt niet. Je moet mensen voor je winnen. Je kunt ethiek op de kaart zetten door met ze aan de slag te gaan met herkenbare cases, zoals bijvoorbeeld hoe je omgaat met een opdrachtgever die geen schoonmaker wil met een hoofddoek, of de morele aspecten die spelen bij bijvoorbeeld de redding van KLM.”

Panelgesprekken

Jelle van Baardewijk gaat tijdens zijn openbare les in gesprek met ondernemers, onder wie topdesigner Marlies Dekkers – alumna van de Willem de Kooning Academie -, impact-ondernemer in hypotheekadvies Tom van der Lübbe en meervoudig tech-ondernemer Ruben Brave. Hoe gaan zij om met morele dilemma’s in hun ondernemerschap?

Meer informatie en aanmelden

De online openbare les vindt plaats via live stream op dinsdag 17 november om 15.30 uur.

Bekijk het volledige programma en meld je aan.