Onnodig zwaar

Een onderzoek naar ondersteuning van studenten met een vluchtelingenachtergrond op het hoger onderwijs

15 juli 2019

Uit het onderzoek 'Onnodig Zwaar' komt het beeld naar voren van zeer gemotiveerde en hardwerkende studenten aan Hogeschool Rotterdam. De hoge werkdruk, de moeilijke aansluiting met medestudenten en het moeten wennen aan een hele andere (school)cultuur valt de vluchtelingstudenten niet mee. De cijfers laten dit ook zien: sinds september 2015 zijn er 526 vluchtelingenstudenten gestart met een studie aan Hogeschool Rotterdam, daarvan heeft 35% de hogeschool inmiddels zonder getuigschrift verlaten. Uit de bevindingen blijkt dat (meer) studenten het beter zouden kunnen doen, met de juiste informatie, ondersteuning en aansluiting in de klas. De geïnterviewde studenten die succesvol zijn lijken dit met name te danken aan de ondersteuning thuis, en niet dankzij ondersteuning van de hogeschool.