Resultaten onderzoeksproject Fundament

Een onderbouwing van drie Rotterdamse aanpakken voor activering richting werk of school van kwetsbare, werkloze jongeren

06 februari 2017

Gemeente Rotterdam financiert sinds 2014 drie initiatieven die kwetsbare, werkloze jongeren vanaf 18 jaar ondersteunen bij het vinden van werk of het teruggaan naar school. Op verzoek van de gemeente deed Kenniscentrum Talentontwikkeling onderzoek naar deze pilots.

Het doel van het onderzoek was om de werkwijze van de pilots Heilige Boontjes, Een Nieuw Perspectief en TOPs4JOBs te onderbouwen op basis van zowel theorie als van praktijkinzichten van betrokken coaches, jongeren en werkgevers. Welke kenmerken van de werkwijze van de pilots dragen bij aan de activering van kwetsbare jongeren?

Visualisatie van het fundament

Uit het onderzoek blijkt dat de drie aanpakken jongeren weten te activeren die zonder ondersteuning zeer waarschijnlijk (veel) minder goede resultaten hadden geboekt. Het onderzoek biedt zowel de pilots als de gemeente een geobjectiveerd kader om de 'werking' van aanpakken van jeugdwerkloosheid te onderbouwen en een basis om na te denken over de verdere ontwikkeling/verbetering van deze aanpakken. De resultaten bieden beleid, praktijk en opleiding handvatten voor inrichting en uitvoering van effectieve activeringsprogramma’s en (bij-)scholing van social professionals.

Voor 2017 staan workshops voor betrokkenen uit gemeenten en onderwijs op het programma.

Eindrapport

Download het rapport over het project

Het onderzoek werd mede mogelijk gemaakt door subsidie vanuit het SZW-ZonMw-programma ‘Vakkundig aan het werk’.