Frisse start Werkplaats Sociaal Domein Zuid-Holland Zuid

30 september 2016

Donderdag 22 september kwamen ruim 100 deelnemers bijeen voor de energieke startconferentie van de Werkplaats Sociaal Domein Zuid-Holland Zuid. Deze nieuwe werkplaats heeft als doel de kwaliteit van leven te bevorderen voor inwoners in de regio. Zorg- en welzijnsinstellingen, gemeenten, onderwijs en inwonervertegenwoordigingen bundelen samen hun krachten in deze leerwerkgemeenschap. Op deze manier kunnen professionals van én met elkaar leren.

Tijdens de startconferentie werden de plannen voor de nieuwe werkplaats gepresenteerd in het Bibliotheektheater van de Centrale Bibliotheek in Rotterdam. Bij binnenkomst werden bezoekers aan het werk gezet door aan te geven wat men komt ‘halen’ en ‘brengen’ bij de werkplaats. Dagvoorzitter Hetty Welschen opende de bijeenkomst en bekeek de opbrengsten zoals ‘delen van kennis en informatie’, ‘verbreden van netwerken’ en ‘ervaringen uitwisselen’. Ook termen als ‘energie’, ‘bezinning’ en ‘reflectie’ werden vaak genoemd.

Kwaliteit van leven

Lector Guido Walraven (Hogeschool Inholland) schetste kort wat de voorloper van de werkplaats, de Wmo-werkplaats Rotterdam, in de periode 2013-2015 heeft gedaan en opgeleverd. De nieuwe Werkplaats Sociaal Domein is een samenwerking tussen zeven gemeenten in Zuid-Holland. Het doel is de social professional te ondersteunen in de uitvoering van de dagelijkse praktijk.  “Daarbij gaat het de werkplaats”, volgens lector Toby Witte (Hogeschool Rotterdam), “uiteindelijk niet om de kwaliteit van de zorg, maar om de kwaliteit van leven van de inwoner.” Het eerste jaar wordt aan de slag gegaan met twee thema’s: doorontwikkeling van sociale wijkteams en samenwerking tussen formele en informele zorg. Een inspirerende quote tijdens de presentatie van de werkgroepen die aan de slag gaan, was die van de sociaal onderneming Greyston Bakery: “We don’t hire people to bake brownies, but we bake brownies to hire people.” We gaan niet met z’n allen aan de slag met de werkplaats, maar de werkplaats bestaat omdat we met z’n allen aan de slag willen.

Stilstaan en reflecteren

In het panelgesprek kwamen vertegenwoordigers van deelnemende gemeenten aan het woord. Voor deze gemeenten zit de meerwaarde van de werkplaats in de onderlinge samenwerking en regionale verbinding. Karin Lambrechts (wethouder Dordrecht): “In Dordrecht hebben we al sinds 2011 wijkteams en jeugdteams. We hebben al langer de tijd gehad om te leren met alle veranderingen om te gaan. Wij willen onze blik verruimen en we hebben inspiratie nodig. Voor deze transformatie heb je andere gemeenten nodig.” Lorenzo Trimp (wethouder Schiedam): ”Medewerkers van sociaal werkteams hebben te maken met verschillende regels binnen de gemeente én ook van moederorganisaties. Het doorbreken van de schotten is lastig.” Tineke Keuzenkamp (wethouder Ridderkerk) pleit voor het creatief omgaan met die regels, om zo mensen te kunnen helpen. De zaal deelt die mening: “Hoe blijf je bij de mens en laat je de regels een beetje los?” Onno de Zwart (gemeente Rotterdam): ”We weten ook niet alles. En er zullen altijd onverwachte dingen gebeuren. De werkplaats is een goede plek om stil te staan en samen te reflecteren.”

De Brede Raad 010 wil deelnemen aan de werkplaats om de stem van inwoners, de ‘Zuid-Holland Zuiders’ een plek te geven. Kritische noot is er van een bezoeker die zich afvraagt of de werkplaats dan niet aan de verkeerde kant begonnen is. Waar is de inwoner in dit verhaal? De werkplaats wil burgers betrekken in de lerende omgeving en gaat daar zeker op investeren.

Het onderwijs is een belangrijke spil van de werkplaats. “Het is noodzakelijk het onderwijs aan de praktijk te koppelen”, aldus Jeroen Oversier (directeur Instituut voor Sociale opleidingen Hogeschool Rotterdam). Er is een bijzonder rol voor studenten weggelegd. “Zij zijn de aankomend professional en bieden handjes en een frisse blik”, aldus Heleen Jumelet (directeur Gezondheidszorg, Welzijn & Sport opleidingen Hogeschool InHolland). Jumelet spoort aan om ook te leren van wat al wel werkt in de dagelijkse praktijk. “We kunnen bestaande, werkbare kennis gewoon doorgeven. We moeten het leren vormgeven.”

De kick-off werd afgesloten door het maken van een groepsfoto. De kop is eraf, de mouwen zijn opgestroopt, samen gaan we aan de slag!