In dialoog op Zuid

Meedoen op Zuid

14 december 2018

Bij de minor+ Meedoen op Zuid is het organiseren en leiden van dialoogtafels een belangrijk onderdeel; studenten leren in gesprek te gaan met wijkbewoners, statushouders en andere betrokkenen, om zo te ontdekken wat er leeft in de wijken van Rotterdam Zuid.

Het meest recente thema van de dialoogtafels was ‘Elkaar zien’. Student Stanley: “Het thema houdt meer in dan ik in eerste instantie dacht. Het is bijzonder om naar de verhalen van de mensen te luisteren en gesprekken te voeren die je normaal niet direct aangaat. Ik heb er zowel persoonlijk als professioneel veel van geleerd.”

Een van de dialoogtafels vond plaats in verzorgingshuis Meerweide. De studenten praatten daar met zeven bewoners. Bijvoorbeeld met de Syrische Kadisha, die wilde weten wat een verzorgingshuis is en de Nederlandse taal wilde oefenen, met Leo, die droomt van een journaal met alleen positief nieuws, en met ‘tante’ Bep, die de studenten beloofden een keer mee te nemen om samen een kapsalon te eten. De verhalen vlogen over tafel. Na afloop concludeerden de studenten en de bewoners dat het een waardevolle bijeenkomst was en dat de dialoogtafel vaker mag plaatsvinden.

Docent Sophie van Buren over de minor+: “De studenten onderzoeken in multidisciplinaire groepjes een vraagstuk dat leeft op Zuid en ontwikkelen een oplossing. We stimuleren de studenten om de potentie van de wijk op te zoeken en te benutten. Ze praten met bewoners en instellingen en dragen bij aan het contact tussen Rotterdammers die elkaar normaal gesproken niet snel zouden ontmoeten. Dat is mooi om te zien.”

Meer weten over de minor+ Meedoen op Zuid? Neem contact op met de coördinator, Anne Kooiman.