De regen komt met bakstenen……

Studenten hogeschool maken podcast voor Wereldvluchtelingendag

17 juni 2020

Studenten Social Work van Hogeschool Rotterdam vragen, in samen werking met Theater Rotterdam en de Pauluskerk, op Wereldvluchtelingendag (zaterdag 20 juni) aandacht voor vluchtelingen en migranten die binnen of buiten Nederland in onmenselijke situaties leven. Op deze dag worden in drie podcasts verhalen bijeengebracht over vluchten en het ongedocumenteerde leven. Ook is er gelegenheid te ont-hamsteren en voedselpakketten naar de Pauluskerk te brengen of geld te doneren.

Podcast: De regent komt met bakstenen, studenten Hogeschool Rotterdam.
Studenten Social Work hebben zich, samen met docent Ellen Sandberg en docent-onderzoeker Anne Kooiman,verdiept in vluchtverhalen van mensen uit verschillende delen van de wereld en ook hun eigen persoonlijke verhalen ingebracht. Wat was de aanleiding om te vluchten en welke route hebben mensen afgelegd? Kunnen zij aansluiting vinden in Nederland? Hun opgedane en gedeelde kennis en ervaring hebben zij omgezet in brieven, Spoken Words en Columns.

Podcast: Catch-22
Anna, musicus, en Daniël, IT’er, vluchtten tien jaar geleden met hun familie vanuit Armenië naar Nederland en wachten sindsdien op een verblijfsvergunning. Sinds vijf jaar wonen zij zonder papieren in Nederland. De overheid wil dat zij terugkeren naar land van herkomst, maar wat als dat geen mogelijkheid is? Filosoof Liesbeth Levy gaat hierover met ze in gesprek en met Richard Staring (hoogleraar empirische criminologie aan de Erasmus School of Law). Samen onderzoeken zij wat het in de huidige coronacrisis betekent – en door de geschiedenis heen heeft betekend – om als ‘ongedocumenteerde’ in Nederland te leven en welk beleid ervoor zorgt dat mensen in deze positie belanden.

Podcast: Dagboek van een leeg bed, Mokhallad Rasem
Theatermaker Mokhallad Rasem ontvluchtte de oorlog uit Irak. Al meer dan twintig jaar houdt hij dagboeken bij, met notities over wat hem overkomt, met commentaren, emoties, indrukken, dromen, met verzinsels en mijmeringen. Deze notities vormden de basis voor zijn  voorstelling Dagboek van een leeg bed. Speciaal voor Wereldvluchtelingendag maakt hij een podcast met fragmenten uit deze voorstelling.

Onthamsteringsactie
Helemaal in deze corona-tijd is er nood aan van alles voor ongedocumenteerden en vluchtelingen: vooral aan voedsel en geld om de huur te betalen. Op Wereldvluchtelingendag kan iedereen helpen met een eigen noodpakket. Vul een doos met rijst, pasta, blikken tomaat of gebruiksartikelen (zoals tandpasta en shampoo) en lever deze in bij de Pauluskerk. We regelen dit geheel Corona-proof. Je kunt ook (digitaal) doneren. Meer informatie is te vinden op de website van de Pauluskerk.

Podcast

Wat was de aanleiding om te vluchten en welke route hebben mensen afgelegd? Kunnen zij aansluiting vinden in Nederland? Steff Geelen (programmacoördinator bij de Pauluskerk, schrijver en spoken word artiest) begeleidde de studenten bij het schrijven van columns en spoken word.

Beluister de podcast

Meer over dit onderwerp?

Bekijk resultaten van ons onderzoek