Alliantie Kinderarmoede van start

Publieke private en maatschappelijke partijen slaan handen ineen om kinderarmoede in Nederland tegen te gaan

26 maart 2019

Meer dan 100 partners hebben vandaag een convenant ondertekend waarmee ze beloven om een actieve en concrete bijdrage te leveren aan het gezamenlijke doel: de effecten van kinderarmoede tegengaan.

De lancering Alliantie Kinderarmoede werd onder leiding van Laurentien van Oranje kracht bijgezet door de dialoog met kinderen en ervaringsdeskundigen. De eerste publicatie van ‘Samen tegen Kinderarmoede’ met inzichten over effecten van kinderarmoede, de namen en beloften van partners werd uitgereikt aan de aanwezigen in bijzijn van Mariëtte Hamer (voorzitter SER) en de kinderombudsman Margrite Kalverboer. De Alliantie Kinderarmoede wil met de ondertekening van deze belofte een stevige doelstelling nastreven: dat er in 2030 geen kinderen meer onderhevig zijn aan de effecten van kinderarmoede.

Concrete bijdrage

Lector Mariette Lusse van Kenniscentrum Talentontwikkeling ontwikkelt met gemeenten, scholen, ouders en leerlingen een nieuwe werkwijze voor scholen om om te gaan met gezinnen in armoede. Het is van belang om vanuit scholen expliciet aandacht te  hebben voor het omgaan met gezinnen die in armoede verkeren. Er is behoefte aan bouwstenen voor beleid en concrete handvatten voor scholen, schoolbesturen en voor sociale- en lerarenopleidingen in het signaleren en steunen van gezinnen die in armoede verkeren.

Effecten van Kinderarmoede

In Nederland groeien maar liefst 378.000 kinderen en jongeren op in armoede. Dat betekent dat 1 op de 9 kinderen lijden onder de directe effecten van kinderarmoede zoals geen eten en schoolspullen kunnen kopen. De effecten leiden tot gezondheidsklachten op langere termijn. Ook de geldzorgen van ouders resulteren in stress bij kinderen. Er is daarnaast een reëel risico op sociale uitsluiting door het niet deelnemen aan sociale activiteiten om financiële redenen.

De Alliantie Kinderarmoede

De Alliantie Kinderarmoede is ontstaan vanuit de samenwerking tussen Alles is Gezondheid, Missing Chapter Foundation en het Nederlands Centrum Jeugdgezondheid (NCJ). De Alliantie Kinderarmoede zet samenwerkingen tussen verschillende organisaties op om nieuwe, creatieve en slimme oplossingen te bedenken voor de aanpak van kinderarmoede. Iedere organisatie levert een concrete bijdrage om de effecten van kinderarmoede terug te brengen naar nul. Voor meer informatie zie www.alliantiekinderarmoede.nl.