Studenten geven hun welzijn een 6,2: ‘Werk aan de winkel’

27 september 2023

Studenten van Hogeschool Rotterdam geven hun welzijn een 6,2 als rapportcijfer. Dat blijkt uit de Studentenwelzijnsmonitor, die door onderzoekers van het Kennisnetwerk Studentenwelzijn is overhandigd aan Wijnand van den Brink van het College van Bestuur.

“Dat cijfer vind ik aan de magere kant”, aldus Wijnand van den Brink. “Er is werk aan de winkel. Het liefst zouden we willen dat alle studenten zich hier prettig voelen, want dat heeft ook grote invloed op studentsucces. Ik ben blij dat deze monitor er nu is, zodat we gerichter aan de slag kunnen met de conclusies. Toewerken naar een 7 of 7,5 is een mooi doel.”

Bijna drieduizend studenten vulden online een vragenlijst in over hun welzijn. Uit hun antwoorden op een grote diversiteit aan vragen blijkt dat ze zich vooral zorgen maken of ze kunnen voldoen aan de verwachtingen, hun eigen mentale welzijn en het gebrek aan beschikbare woningen. Wijnand van den Brink: “Dat laatste geeft aan dat we uiteraard te maken hebben met factoren waar wij als hogeschool weinig invloed op hebben. We kunnen geen huizen bouwen voor onze studenten. Al doen we er wel alles aan om het aan te kaarten tijdens gesprekken met onze partners in de stad: doe er wat aan, want het heeft grote invloed op het welzijn van onze studenten.”

Samen aanpakken

Toch zal vooral intern moeten worden gekeken wat er voor acties ondernomen kunnen worden om het studentenwelzijnscijfer op te krikken. Hoe komt het onderwerp centraal te staan in de klassen? Serge Feldmann, coördinator van het Kennisnetwerk Studentenwelzijn: “We willen geen onderzoeken doen die ergens onder in een la verdwijnen. Nee, op basis van deze Studentenwelzijnsmonitor gaan we in gesprek met opleidingen en instituten over hoe we de concrete en urgente vraagstukken samen kunnen aanpakken. Met ons kennisnetwerk willen we alle informatie over studentenwelzijn op één plek verzamelen, zodat we van elkaar weten wat er allemaal speelt op dit gebied.”

Een van de andere interessante uitkomsten van de Studentenwelzijnsmonitor is dat eerstejaars hun welzijn gemiddeld een hoger cijfer geven dan ouderejaars. En dat vrouwen zich kritischer uitspreken over hun algemene welzijn dan mannen. “Daarom moeten we dit onderwerp op een intersectionele manier benaderen”, aldus onderzoeker Claudia Gomes. Alle dimensies van iemands sociale positie hebben invloed op diens maatschappelijke positie. “En dat maakt het complex. Des te belangrijker is het dat we dit met z’n allen crossdisciplinair gaan aanpakken.”

Belangrijkste resultaten

In één oogopslag de belangrijkste resultaten? Check dan de factsheet.