Menu English

Intelligent interveniëren

Docentprofessionalisering voor honoursonderwijs

Publicatiedatum: 01 januari 2007

Docenten die excellente studenten in praktijkgerichte honoursprogramma’s begeleiden, worden geconfronteerd met een lastige ontwerpopgave: Excellente studenten willen meer uitgedaagd worden dan het reguliere hbo-programma hen kan bieden en praktijkgericht onderwijs vergt van docenten een sterke externe gerichtheid. Er is sprake van zowel een kwantitatieve als een kwalitatieve gap tussen vraag en aanbod.

Toon:

Excellente studenten willen uitgedaagd worden om meer uit hun hbo-studie te halen. Dat kan door hen bijvoorbeeld in Innovation Labs aan complexe multidisciplinaire praktijkvraagstukken te laten werken. Dergelijk onderwijs vergt van docenten een sterke externe gerichtheid, waarvoor zij beter toegerust moeten worden. 

Projectbeschrijving

In dit promotieonderzoek richt Josephine Lappia zich op een belangrijke innovatie binnen het hoger onderwijs. De invoering van praktijkgerichte honoursprogramma’s voor excellente studenten die meer uitgedaagd willen worden tijdens hun opleiding. Het verband tussen professionalisering van honoursdocenten en de mate waarin studenten leren innoveren, is nader onderzocht.

De hoofdvraag van dit onderzoek is: Hoe kan kwaliteit van leerwerkarrangementen worden verhoogd opdat studenten worden aangezet tot leren innoveren?