“Voorkom dat je in de toekomst voor verrassingen komt te staan”

21 augustus 2019

De aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt staat centraal tijdens de komende Jaaropening van Hogeschool Rotterdam. Wat zijn de belangrijkste dilemma’s op dit gebied? In deze driedelige zomerserie zoeken we antwoord op deze vraag. Deel 2: hoe ervaren alumni die pas net zijn afgestudeerd de aansluiting van het onderwijs op het werkveld?

De arbeidsmarkt kan vandaag compleet anders zijn dan morgen. De reden kunnen we bijna allemaal al dromen: de technologische, sociaal-culturele en economische veranderingen gaan zó snel, dat ze nauwelijks zijn bij te benen. Afgestudeerden moeten over alsmaar andere en nieuwere vaardigheden beschikken om een rol te kunnen vervullen op de arbeidsmarkt.

Daar moet het onderwijs continu op inspelen. Logisch. Maar de vraag is hoe? Wesley Kruijthof, die in de zomer zijn studie Commerciële Economie afrondde, deed hier in opdracht van het Kenniscentrum Business Innovation onderzoek naar. De hoofdvraag luidde: Hoe moet Hogeschool Rotterdam het onderwijs inrichten om in het economisch domein jonge businessprofessionals klaar te stomen voor 2025?

Vier scenario's

“Daarbij zijn we niet uitgegaan van één toekomstscenario, maar van vier”, vertelt Wesley. “Door verschillende opties uit te werken, is de kans minder groot dat je voor verrassingen komt te staan. Aan de ene kant is het voor de hogeschool heel belangrijk om te weten hoe de toekomst eruit kan komen te zien en aan de andere is het voor studenten heel prettig om te weten met wat voor werkklimaat ze in 2025 te maken kunnen krijgen.”

In één van de toekomstmodellen spelen digitalisering en kunstmatige intelligentie een grote rol. Wesley: “Dus zullen de studenten aan Hogeschool Rotterdam Business School meer digitale skills moeten ontwikkelen, simpelweg omdat de arbeidsmarkt dat van hen vraagt.”

Oogkleppen af

Dat klinkt simpel, maar dat is het natuurlijk niet. Wesley denkt daarom dat interdisciplinair onderwijs steeds belangrijk zal worden. De oogkleppen moeten af om goed samen te kunnen werken met andere disciplines dan je gewend bent. Wesley: “Dat gebeurt al hier en daar, maar persoonlijk vind ik dat dat nog veel meer mag plaatsvinden. Studenten en lectoren van alle opleidingen moeten meer en meer de handen ineen slaan, samen met het werkveld. Op die manier kun je er écht voor zorgen dat je klaar bent voor de toekomst.”

Tessa Hamel is dat al. Zij rondde deze zomer haar opleiding Communicatie & Multimedia Design af en gaat direct aan de slag bij een designbureau. De aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt kan niet beter, zou je denken. “Maar ik heb geluk gehad” , zegt ze. “Na mijn derdejaars stage kon ik een dag in de week werken bij het designbureau. Tijdens het laatste halfjaar van mijn studie kreeg ik de vraag of ik daar zou willen blijven als visual designer. Bij bijna geen enkele studiegenoot is het op deze manier gegaan. Ik had het geluk dat mijn stagebedrijf op die manier te werk is gegaan.”

Als ze nu had moeten solliciteren naar haar eerste baan, zou Tessa meer moeite hebben de juiste werkgever te vinden. “Eigenlijk weet je pas na een paar maanden of een bedrijf bij je past of niet. Ik ben blij dat ik het design bureau al kende, dankzij mijn stage.”

Contact met bedrijven

Maar wat als Tessa geen stage had gelopen? Zou ze dan ook al geweten hebben hoe het er in de praktijk aan toe gaat? Haar antwoord is duidelijk: ja. “Tijdens mijn studie werd veel samengewerkt met bedrijven. Al verschilde dat soms per klas. Mijn studieloopbaancoach zorgde ervoor dat we in gesprek konden met mensen van bedrijven om te vragen hoe daar de dagelijkse praktijk werkt. Als ik dat tegen studiegenootjes uit een andere klas zei, was hun reactie: oh, dat hadden wij ook wel gewild! Dus de hogeschool mag het contact van studenten met bedrijven nog makkelijker maken van mij.”

Toch vindt ze dat daar voor een deel ook eigen verantwoordelijkheid om de hoek komt kijken. “Ik heb veel workshops en masterclasses gevolgd, waardoor ik veel in contact ben gekomen met bedrijven. Er zijn in Rotterdam heel veel van dat soort meet-ups met bedrijven. Erg waardevol.”

Tijdens de Jaaropening op maandag 2 september geeft vicepremier Hugo de Jonge zijn visie vanuit een landelijk perspectief op het onderwerp 'aansluiting op de arbeidsmarkt', net als Maurice Limmen (voorzitter Vereniging Hogescholen) die inzoomt op het hoger beroepsonderwijs. En Zakia Guernina (lid van College van Bestuur Hogeschool Rotterdam) vertelt wat dat voor Rotterdam en de hogeschool betekent.

Lees ook deel 1 en 3 van de zomerserie, die vooruitblikt op de Jaaropening van 2 september