Het keuzevak ‘zwangerschap en beperking’ opgezet door lectoren

Is zwanger zijn met een beperking ingewikkelder?

01 november 2021

Tijdens een inspirerend gesprek tussen lectoren (Kenniscentrum Zorginnovatie) Ageeth Rosman, Sander Hilberink en Hanneke Torij ontstond een idee. Namelijk om een keuzevak te realiseren over ‘zwangerschap en beperking’, en dat start binnenkort.

Allen hebben zij vanuit hun eigen werkveld en expertise raakvlak met het onderwerp en hebben vanuit die positie het keuzevak opgezet.

Want hoe ziet zwangerschap er voor iemand met een beperking uit? Tegen welke barrières loopt deze doelgroep aan, en hoe kunnen professionals in de praktijk ervoor zorgen dat dit zo soepel mogelijk verloopt?

Het keuzevak ‘zwangerschap en beperking’ geeft studenten meer inzicht in het onderwerp

Het keuzevak 'zwangerschap en beperking' geeft studenten meer inzicht in het onderwerp en draagt bij aan antwoorden op deze vragen.

Het keuzevak is beschikbaar voor de studenten Verloskunde, Fysiotherapie en Ergotherapie. Tijdens de bijeenkomsten worden in grote lijnen de drie fases van de perinatale zorg behandeld: de pre-conceptionele fase (voorafgaand aan de zwangerschap), de fase van zwangerschap en geboorte, en tot slot de fase vanaf de geboorte tot het kind een jaar is.

In een interview met het blad 'Profielen' vertellen lectoren Sander Hilberink en Ageeth Rosman meer over de inhoud van het keuzevak en wat deze kennisoverdracht uiteindelijk voor de praktijk kan betekenen.