Terugblik openbare lessen Samen werken aan onderwijskwaliteit

Dominique Sluijsmans, Patrick Sins en Jacqueline van Kruiningen

07 maart 2023

Op 23 februari vonden de openbare lessen plaats van Dominique Sluijsmans, Patrick Sins en Jacqueline van Kruiningen. In een vol Bibliotheektheater wisten de drie lectoren de bezoekers te boeien met hun lectorale redes over curriculumontwikkeling, zelfregulerend leren en taalbewust hoger onderwijs. Ron Bormans, voorzitter CvB Hogeschool Rotterdam, ging tussen de redes door in gesprek met de aanwezigen in de zaal. Deze middag werden de publicaties van de openbare lessen gepubliceerd.

Dominique Sluijsmans, lector Integrale Curriculumontwikkeling beet het spits af met haar lectorale rede getiteld "Het versterken van het curriculair denken en werken binnen Hogeschool Rotterdam: de kracht van samenhang en verbinding". Curriculumkwaliteit is voorwaardelijk om studenten op te leiden en te begeleiden naar een startkwalificatie van waarde. De vraag die in de openbare les centraal stond is hoe het curriculaire denken en werken van opleidingsteams binnen Hogeschool Rotterdam kan worden versterkt en welke rol het lectoraat zal innemen.

"In deze openbare lessen werd de samenhang geïllustreerd: wat is een curriculum zonder taal en zonder dat de studenten kunnen leren?"

Ron Bormans

Daarna nam Patrick Sins het woord, met zijn lectorale rede "Zelfregulerend leren gaat niet vanzelf – maar hoe dan wel?" In deze openbare les werkte Patrick toe naar de onderzoeksagenda van zijn lectoraat, waarbij de aan het lectoraat verbonden expertisekring zichzelf één doel stelt: leraren en opleiders op basis van inzichten uit onderwijsonderzoek – evidence-informed dus – toe te rusten om hun leerlingen of studenten effectief te ondersteunen bij het ontwikkelen en activeren van zelfregulerend leren.

Jacqueline van Kruiningen sloot af met haar lectorale rede "In verband met taal. Naar een gedeelde kennisbasis over taalbewust hoger onderwijs". In deze openbare les stelde zij de vraag wat de talige uitdagingen zijn voor studenten in het hoger beroepsonderwijs, en wat docenten en docententeams nodig hebben om hun studenten te kunnen ondersteunen bij hun ontwikkeling tot taalcompetente hbo-professional.

Animaties

bij de openbare lessen