Strategische Onderzoeksagenda: hogescholen presenteren gezamenlijke visie

Presentatie van 'Onderzoek met Impact'

25 augustus 2016

Op donderdag 25 augustus presenteerde de Vereniging Hogescholen de Strategische Onderzoeksagenda voor het hbo genaamd 'Onderzoek met Impact' aan Minister Bussemaker van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen. Ze ontving de agenda in de Haagse Akademie voor Beeldende Kunsten uit handen van Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging.

De presentatie en uitreiking werd onder meer omlijst door een drietal voorbeelden van praktijkgericht onderzoek zoals dat binnen het HBO plaatsvindt. Paul Rutten, lector bij Kenniscentrum Creating 010 van Hogeschool Rotterdam presenteerde het project Retailinnovatie in Rotterdam. Andere lectoren die onderzoek introduceerden waren Aly Waninge van Hanzehogeschool Groningen en Cas Damen van Saxion Hogeschool.

De Strategische Agenda zet tien thema's centraal:

1. Gezondheid en vitaliteit;
  2. Onderwijs en talentontwikkeling;
  3. Veerkrachtige samenleving in wijk, stad en regio;
  4. Slimme technologieën en materialen;
  5. Gebouwde omgeving: duurzaam en leefbaar;
  6. Duurzaam transport en logistiek;
  7. Duurzame landbouw, water en voedselvoorziening;
  8. Energie en energievoorziening;
  9. Kunst en creatieve industrie;
  10. Ondernemen: verantwoord en vernieuwend.

Lees ook het nieuwsbericht van de Vereniging Hogescholen over de presentatie van deze agenda.