Martine van den Boomen nieuwe lector Assetmanagement

Infrastructuur Assetmanagement

11 oktober 2019

Het College van Bestuur van Hogeschool Rotterdam heeft Martine van den Boomen MBA benoemd tot lector Assetmanagement bij Kenniscentrum Duurzame HavenStad. In deze hoedanigheid gaat Van den Boomen zich richten op Infrastructuur Assetmanagement. Assetmanagement richt zich op fysieke infrastructuur, zoals waterkeringen, bruggen, wegen, spoor, installaties en leidingen. En gaat over processen, methoden en innovatieve oplossingen die ervoor zorgen dat infrastructuur maximaal bijdraagt aan maatschappelijke doelen. Martine van den Boomen levert hiermee een bijdrage aan de ambitie van Hogeschool Rotterdam om onderwijs, onderzoek en het verbeteren en vernieuwen van de (regionale) beroepspraktijk intensiever met elkaar te verbinden.

Infrastructuur is essentieel voor de ambities van de Rotterdamse regio. Rotterdam staat voor een veilige, aantrekkelijke, duurzame en economisch sterke havenstad. Transportverbindingen houden de stad en haven bereikbaar. Waterkeringen en gemalen houden de Rotterdamse Delta veilig en droog. En nutsvoorzieningen zorgen voor een aantrekkelijk leefklimaat. Maar de huidige infrastructuur staat onder druk door veroudering, klimaatverandering, ruimtedruk en mobiliteitsdruk. De energietransitie stelt nieuwe eisen, maar biedt ook kansen voor infrastructuur en het management hiervan. Infrastructuur moet robuust, toekomstbestendig en adaptief zijn. Het lectoraat gaat zich op deze vraagstukken richten. Samen met docenten, studenten, infrastructuurbeheersers en -gebruikers werken we aan innovatieve oplossingen voor infrastructuur om toekomstige uitdagingen het hoofd te bieden en kansen maximaal te benutten.

Van den Boomen is tevens werkzaam als adviseur assetmanagement bij Colibri Advies en goed bekend met de praktische uitdagingen waarmee infrastructuurbeheerders dagelijks te maken hebben. Daarnaast is ze verbonden aan de Technische Universiteit als docent/onderzoeker bij de sectie Integraal Ontwerp en Management. Van den Boomen legt de laatste hand aan haar promotieonderzoek aan de Technische Universiteit Delft met een onderzoek naar het optimaliseren van levensduurverlengend onderhoud en vervangingen van verouderende infrastructuur.

Van den Boomen kijkt uit naar haar lectorschap en het werken met docenten en studenten: “Toegepast assetmanagementonderzoek leidt direct tot maatschappelijk resultaat en is de motor voor verandering. Het leidt studenten op tot de professionals die vanuit een breed maatschappelijk perspectief tot concrete oplossingen kunnen komen. Dit zijn de mensen die we nodig hebben om de grote opgaven waar de stad Rotterdam voor staat het hoofd te bieden.” Ook Hogeschool Rotterdam kijkt uit naar haar komst. Zakia: “Assetmanagement levert een essentiële bijdrage aan de verduurzaming van de havenstad. Het is belangrijk dat we onze studenten hierin bekwamen. We zijn daarom blij dat we in Martine een lector hebben gevonden die hier met veel enthousiasme het verschil in wil gaan maken.”