Alumni winnen landelijke prijs voor duurzame oplossing tegen dijkdoorbraken

Nino Kruithof en Stanley Noorlander winnen Waterbouwprijs HBO 2021

16 november 2021

De watersnoodramp in Limburg is niemand ontgaan. Verschillende dijken braken door. Onze alumni Nino Kruithof en Stanley Noorlander van de opleiding Civiele Techniek bedachten hiervoor een duurzame oplossing. Vorige maand wonnen ze hiermee de Waterbouwprijs HBO 2021.

“De meeste studenten houden alleen een diploma over aan hun afstudeerproject. Wij 2.000 euro”, vertelt Nino lachend. Op 28 oktober stond hij samen met Stanley op het podium in het Beatrixtheater in Utrecht. “Daar vond de Waterbouwdag plaats, georganiseerd door de Vereniging van Waterbouwers. We hadden niet verwacht dat we de prijs zouden winnen.”

In 2050 voldoen onze dijken niet meer
“Wij hebben niet onszelf genomineerd. De hogeschool heeft daarvoor gezorgd. Civiele Techniek gaat niet alleen over waterbouw. Ook het realiseren van wegen, bruggen, gebouwen en andere civiele kunstwerken komt aan bod. De drie meest innovatieve scripties over waterbouw heeft de opleiding ingestuurd voor de Waterbouwprijs HBO. Het is een landelijke prijs. Het is daarom heel bijzonder dat wij de prijs hebben gekregen.”

Alumni Stanley Noorlander en Nino Kruithof van de opleiding Civiele Techniek winnen de Waterbouwprijs HBO 2021.

“Ik wilde een uitdagend afstudeerproject. Zo ben ik hierbij betrokken geraakt”, vervolgt Nino. “Ik kende Stanley van de opleiding. Ook hebben we bij Boskalis op hetzelfde moment stage gelopen. Onze docent Harry Dommershuijzen vertelde ons over een opdracht van Van Oord, een groot waterbouwbedrijf. Van Oord zocht twee studenten die een innovatieve oplossing konden bedenken tegen dijkdoorbraken. Hiervoor hebben ze in heel Nederland meerdere scholen bezocht. Na onze sollicitatie kregen we de opdracht en konden we aan de slag.”

“Ik ben heel blij dat de heer Dommershuijzen aan ons dacht bij deze opdracht”, zegt Stanley. “Waterbouw vind ik erg interessant. Het is heel Nederlands. En heel actueel: in 2050 voldoen een groot deel van de primaire dijken niet meer aan de norm. Deze dijken moeten aangepakt worden, maar conventionele maatregelen zijn erg duur. Daarom is het nodig om innovatieve oplossingen te bedenken. Zodat het land goed beschermd kan blijven.”

Oplossing met natuurlijke materialen
Dijken kunnen bezwijken. “Dit gebeurt door ‘piping’”, legt Nino uit. “Dit is een erosieproces waardoor kanaaltjes met water in een dijk ontstaan. Deze kanaaltjes worden steeds groter en kunnen scheuren in een dijk tot gevolg hebben. Deze erosie ontstaat door een groot waterverschil, bijvoorbeeld bij hoog water. Door de klimaatverandering komt hevige neerslag steeds vaker voor. Daardoor hebben rivieren steeds meer water te verduren en komt piping vaker voor.”

Duur en niet duurzaam. Dat zijn de huidige maatregelen tegen piping. “De kanaaltjes kunnen worden tegengehouden met stalen schermen, zogenaamde ‘heave screens’”, zegt Nino. “Deze schermen zijn niet duurzaam: het produceren van staal zorgt voor veel uitstoot van CO2. Ook zijn ze niet goedkoop omdat ze heel diep in de grond aangebracht moeten worden.”

“Wij hebben Natural Heave Screens bedacht, een verbetering van de bestaande Grofzandbarrière van Van Oord. Zoals de naam al aangeeft, zijn het natuurlijke schermen. Ze bestaan uit een sleuf gevuld met zwelklei met daarachter een sleuf gevuld met grof zand. Allemaal natuurlijke materialen die er al zijn en niet geproduceerd hoeven te worden. Ook is het goedkoper omdat ze tien keer sneller aangebracht kunnen worden met het gebruik van minder materiaal.”

De titel van hun afstudeerproject is ‘De haalbaarheid en technische functionaliteit van het Natural Heave Screen’. Nino: “Van Oord heeft de haalbaarheid in de praktijk getest. Het Natural Heave Screen blijkt te werken zoals we hebben beschreven. Het wordt daarom toegepast, zoals op dit moment bij het project Sterke Lijdek.”

Van mbo naar wo
Na zijn studie heeft Nino al snel een baan kunnen vinden die in het verlengde ligt van zijn opleiding. “Het was een hele mooie ervaring om voor Van Oord deze opdracht te doen. Na mijn studie ben ik niet voor dit bedrijf gaan werken. Ik werk nu als projectvoorbereider bij Beindorff CW, een ingenieursbureau. Ik bereid de aanleg van wegen en rioleringen voor. Dit doe ik voor de regio Rotterdam, maar ook voor andere delen van Nederland.”

“Naast mijn studie werk ik ook voor Beindorff CW”, vertelt Stanley. “Ik volg nu de Master Management of Technology aan de TU Delft. Ik hoefde geen premaster te doen omdat ik aan de gestelde instroomeisen voldeed. Voordat ik bij de hogeschool studeerde, volgde ik een opleiding in het mbo. Ik ben trots op wat ik tot nu toe heb bereikt en waar ik nu sta.”