Zonnepanelen belangrijke stap richting energieneutrale Hogeschool Rotterdam

19 september 2019

Met maar liefst 750 zonnepanelen is Hogeschool Rotterdam een stuk duurzamer geworden. Op de daken van de locaties Museumpark en Academieplein zijn de afgelopen weken respectievelijk 600 en 150 panelen geplaatst.

“Dit is een belangrijke eerste stap in de richting van een energieneutrale hogeschool”, aldus collegelid Wijnand van den Brink. “Vooral overdag is ons energieverbruik vrij hoog. Dat willen we graag mede compenseren door de aanleg van de zonnepanelen. Later willen we bijvoorbeeld ook van het gas af. Maar dit is een mooie eerste investering om bij te dragen aan de duurzaamheid van onze gebouwen.”

Er is in eerste instantie gekozen voor de locaties Museumpark en Academieplein vanwege de gunstige ligging van de daken, waar vrij eenvoudig zonnepanelen op aangelegd konden worden. Het collegelid: “Bovendien zijn het eigendomspanden. Bij panden die we huren is het een ander verhaal. Zoals het ook bij de monumentale panden lastiger is in verband met de wetgeving. Maar we onderzoeken uiteraard op welke locaties nog meer zonnepanelen kunnen laten aanleggen. Waar mogelijk zullen we dat zeker doen.”

Duurzaamheidsbeleid

Studenten en medewerkers zullen van de komst van de zonnepanelen zelf uiteraard weinig merken, maar het thema duurzaamheid zal steeds vaker naar voren komen. “We werken aan de opstelling van ons duurzaamheidsbeleid, daarover gaan we steeds meer communiceren. Dat is uiteraard breder dan alleen onze gebouwen die we energieneutraal willen krijgen. Want ook in het onderwijs moet duurzaamheid steeds nadrukkelijker naar voren komen. Er gebeurt op dat gebied al heel veel, maar dat willen we graag uitbreiden. Daarover de komende tijd meer.”