Terugblik Wijnand van den Brink op 2019: Vrijwel alles raakt het onderwerp duurzaamheid

03 februari 2020

We zijn al aardig gewend aan het jaartal 2020, maar het College van Bestuur kijkt nog één keer achterom naar 2019. Wat voor jaar was het voor Hogeschool Rotterdam? In deel 2 zoomt Wijnand van den Brink in op duurzaamheid.

Bij de term duurzaam denken veel mensen aan groene thema’s, zoals zonne-energie en CO2-reductie. Geldt dat ook binnen de hogeschool?
“Eigenlijk raakt vrijwel álles het onderwerp duurzaamheid. Neem de kwaliteit van ons onderwijs. Daarmee hebben wij impact op de maatschappij. Als wij willen dat we over pakweg 30 jaar die impact nog steeds hebben, moeten we ervoor zorgen dat onze kwaliteit duurzaam is. We moeten voorkomen dat we de V&D van het onderwijs worden. Dat bedrijf dacht ook altijd dat het impact en bestaansrecht in het land had, maar ze kwamen er te laat achter dat ze die waren verloren. Ze hadden moeten meebewegen met ontwikkelingen in de maatschappij, naar hun klanten en externe stakeholders moeten luisteren, duurzamer moeten handelen, et cetera. Als ik dat vertaal naar Hogeschool Rotterdam kijken we op allerlei gebieden hoe we de komende tijd onze impact kunnen behouden. Hoe blijven we studenten de kans bieden om te groeien? Hoe blijven we onze inclusiviteit waarmaken? Hoe blijven we inspelen op ontwikkelingen om ons heen? Zo kijken we naar het economisch domein, waar meer studenten met een diploma zijn dan beschikbare banen. Terwijl in de zorg, techniek en in het onderwijs men om personeel zit te springen. Wij zijn niet te beroerd om onze nek uit te steken om hier meer grip op te krijgen. Want één ding is zeker: alles verandert. Hoe richten we onze organisatie dusdanig in dat we met de ontwikkelingen kunnen meebewegen of zelfs vooruit kunnen lopen?”

Wat is daarop het antwoord?
“Als je hier op locatie Museumpark komt binnenlopen, zie je een scherm hangen waarop is te zien hoeveel elektriciteit onze 661 zonnepanelen op het dak opwekken. Die elektriciteit wordt gelijk in het pand gebruikt, bijvoorbeeld op plekken waar studenten hun laptop en telefoon opladen. Onder de zonnepanelen is een daktuin aangelegd, waarmee we regenwater kunnen opvangen en het niet naar het overbelaste riool van Rotterdam stroomt. Op die manier kan iedereen zien op welke manier wij met duurzaamheid bezig zijn en goed proberen om te gaan met onze planeet. Daar hebben wij als hogeschool een belangrijke rol in. Wij voeden mensen op, ook op dit gebied. En daar doet iedereen aan mee. We moeten het samen doen. Als iemand met een printje in zijn of haar hand naar het overleg van het College van Bestuur komt, krijgt ‘ie dat te horen. We hebben allemaal mobiele devices, dus een A4-tje uitdelen is overbodig. In het kader van internationalisering nemen collega’s af en toe het vliegtuig. Daarvoor hebben we nieuwe regels opgesteld. Probeer niet te vliegen, gebruik Skype of Facetime. En als je toch de grens over gaat, pak dan de trein. Naar omliggende landen is het niet langer toegestaan te vliegen. Als je toch het vliegtuig moet pakken, neem dan een directe vlucht in plaats van meerdere vluchten met tussenstops.”

Dit was het groene gedeelte van duurzaamheid.
“En het gaat dus veel verder dan dat. Als we naar de nieuwste ontwikkelingen in het werkveld kijken, kunnen we onze studenten niet meer afleveren zonder dat Kunstmatige Intelligentie onderdeel is geweest van hun opleiding. Maakt niet uit in welk domein. Door op deze manier mee te bewegen met de vraag vanuit de maatschappij houden we ons onderwijs bij de tijd. Dat noem ik ook duurzaamheid. Dan doen we er over 30 jaar nog toe.”

En meebewegen niet alleen in de figuurlijke zin van het woord?
“We gaan dat ook letterlijk doen. Wat huisvesting gaan we namelijk toe naar een model met kernlocaties en satellieten. Dat geeft ons de mogelijkheid om mee te bewegen naar de plekken in de stad waar hét gebeurt. Nu zijn dat bijvoorbeeld Feyenoord City en Merwe-Vierhavens, maar over een paar jaar zijn en er elders in de stad vraagstukken die moeten worden opgelost. In 2019 hebben we dit beleid goed uitgeschreven en de uitvoeringsagenda opgesteld. Een van de eerste stappen zal de nieuwbouw op kernlocatie Kralingse Zoom zijn. Dat pakken we op een duurzame manier aan. We willen dat het economisch domein meer met andere sectoren gaat samenwerken, dus komen er plekken in het gebouw waar andere opleidingen aan de slag kunnen. Meebewegen en vooruitdenken. Alleen dan blijf je in alle facetten duurzaam.”