Studenten en alumni presenteren innovatieve producten om daken te verduurzamen

Hogeschool Rotterdam neemt voor de eerste keer deel aan Rotterdamse Dakendagen

06 juni 2022

Binnen een halve dag waren alle kaarten weg. De deelname van Hogeschool Rotterdam aan de Rotterdamse Dakendagen is weinig mensen ontgaan. Bezoekers konden bij de hogeschool een groen dak bewonderen en meer te weten komen over innovatieve producten om daken te verduurzamen.

Op deze zaterdagochtend is het druk bij de monumentale ingang van locatie Museumpark. Is er een open dag? Nee, de hogeschool doet voor de eerste keer mee aan de Rotterdamse Dakendagen. Het programma waaraan de hogeschool meedoet heet ‘Hoboken Highlights’, vernoemd naar het Land van Hoboken. Dit is het voormalige landgoed van de gelijknamige redersfamilie dat nu het museumkwartier omvat. De hoogtepunten van dit programma zijn de daken van de hogeschoollocatie Museumpark, het Depot Boijmans van Beuningen en de Kunsthal.

Dobberdak
Bezoekers kunnen op het dak van de hogeschool niet alleen genieten van een prachtig uitzicht op Rotterdam. Ook kunnen ze leren over duurzame producten die studenten en alumni van de opleiding Industrieel Product Ontwerpen hebben bedacht. De derdejaarsstudenten Biki Janssen, Lieke HeijkoopHe en Hinke Wijers laten hun dobberdak zien. Biki licht toe: “Het dak hebben we in opdracht van de startup Dobberweelde ontwikkeld. Het bestaat uit planten die in kurk staan. De kurk drijft op water dat in een bak zit. Door deze constructie wordt regenwater beter opgevangen, neemt de biodiversiteit toe en blijft de woning eronder koeler.”

Derdejaarsstudenten Biki Janssen, Lieke HeijkoopHe en Hinke Wijers (Industrieel Product Ontwerpen).

GroenDakMonitor
Een dak zie je meestal niet. Het is daarom lastig om te weten wat nodig is om een groen dak te verbeteren. Alumni Koen Bol en Paul Baart hebben hiervoor een oplossing bedacht. Koen: “Tijdens onze studie ontwikkelden we een monitor waarmee je kunt bijhouden wat er gebeurt op een groen dak. Het is een dashboard met verschillende onderdelen zoals de energieopwekking, het waterpercentage en de mate van biodiversiteit. Hierdoor weet je wanneer je het dak kunt aanpassen om bijvoorbeeld de biodiversiteit te laten toenemen.”

“Voor ons product hebben we onze eigen startup opgericht, de GroenDakMonitor. De gevolgen van klimaatverandering worden steeds bekender, zoals meer neerslag en hitte. Een groen dak biedt hiervoor een oplossing omdat zo’n dak water beter vasthoudt en minder warm wordt. Steeds meer bedrijven hebben daarom groene daken. Met onze monitor kunnen ze die beter beheren. Verschillende bedrijven hebben al interesse getoond in ons product. De honkbalclub Amsterdam Pirates wil bijvoorbeeld de monitor gebruiken voor het groene dak van hun inslaghonk.”

Alumni Koen Bol en Paul Baart (Industrieel Product Ontwerpen).

Experimentendak
Op het dak van locatie Museumpark staan ook twee docenten: Thomas Linders van de opleiding Industrieel Product Ontwerpen en Kaj van de Sandt van de opleiding Watermanagement. Thomas vertelt hoe zij de duurzame projecten mogelijk hebben gemaakt: “Binnen ons onderwijs willen we onze studenten in aanraking brengen met de grote vraagstukken waar de samenleving mee worstelt. Ze zien vaak nog niet dat ze daadwerkelijk bij kunnen dragen aan oplossingen. Ze hebben kennis, creativiteit en kwaliteiten die ze kunnen inzetten om echte impact te behalen. Bijvoorbeeld om Rotterdam klimaatadaptiever te maken. Dit is nodig om de gevolgen van klimaatverandering het hoofd te kunnen bieden.”

Thomas legt uit dat verschillende opleidingen hierbij nauw samenwerken, zoals Industrieel Product Ontwerpen, Watermanagement, Bouwkunde en Elektrotechniek: “Maar ook Creative Media and Game Technologies, Communication and Multimedia Design, Informatica en Technische Informatica en het kenniscentrum Creating 010 zijn hierbij betrokken. En buiten de hogeschool werken we samen met de Gemeente Rotterdam en bedrijven in de stad.”

Vorig jaar heeft de gemeente heeft het Experimentendak aangelegd. Dit is een dak in Rotterdam van 500 m2 waarop bedrijven hun duurzame producten kunnen testen. De aanleg van dit dak kwam de genoemde opleidingen goed uit. Thomas: “Kaj heeft  ervoor gezorgd dat de hogeschool hier een perceel heeft gekregen. Onze studenten kunnen nu hun innovaties daarop testen. Met het dobberdak is dit al gebeurd. Dankzij het perceel kunnen we metingen verrichten op het dak en meer en betere producten ontwikkelen voor het multifunctionele gebruik van daken. Dit is hard nodig. Want de gevolgen van de klimaatverandering nemen niet af. Ze nemen juist toe.”

Kaj van de Sandt (Watermanagement) en Thomas Linders (Industrieel Product Ontwerpen).