Kinderboek Kees Klomp over betekeniseconomie: hoe een klein vogeltje een bosbrand blust

17 mei 2023

Hoe kan de jeugd een bijdrage leveren aan een betekeniseconomie? Het kinderboek ‘De Regenmaker’ van onze lector Kees Klomp laat zien dat je als individu ook het verschil kan maken in onze maatschappij. Iets dat uiteraard ook voor volwassenen geldt.

Brand! Er is brand in het bos. Wegwezen, vluchten! Alle dieren maken dat ze wegkomen. Behalve Olla. Het kleine vogeltje gelooft er heilig in dat de vuurzee bestreden kan worden. De meeste andere dieren lachen haar uit en rennen het bos uit. Ola neemt een druppel in haar snavel. “Een regenbui is niets meer dan een optelsom dan heel veel kleine druppeltjes.”

Steeds meer dieren zien heil in het plan van Olla. Als iedereen nou eens helpt om zoveel mogelijk druppels richting de brand te krijgen… En, ja hoor, uiteindelijk lukt het Olla en de andere helpende dieren om het vuur uit te krijgen. In plaatst van dat het bos volledig wordt verwoest, leven ze er nog lang en gelukkig.

Een kinderboek over de betekeniseconomie, verassend!
“Het idee is per ongeluk ontstaan, maar dat zijn vaak juist de leukste dingen. Ik had in Noorwegen een TED Talk gehouden, maar er was iets misgegaan met de opnames. Dus wilde ik mijn verhaal – met Olla in de hoofdrol – nog een keer in het Nederlands opnemen. Het is een mooie metafoor om heel ingewikkelde materie gemakkelijk te kunnen vertellen. Toen een kennis van mij het verhaal hoorde, zei hij gelijk: dit is een kinderboek! Mooi idee, maar ik wilde er alleen aan beginnen als iedereen belangeloos zou meewerken. Dat is gelukt, want niemand verdient hier een pepernoot aan.”

(tekst gaat verder onder de foto van Kees Klomp met het kinderboek)

Terwijl het boek gratis wordt weggeven, toch?
“Klopt. Vanaf maandag 22 mei geven we op verschillende basisscholen 20.000 exemplaren weg aan leerlingen. Ik hoop dat het de eerste aanzet is tot alle basisscholen in Nederland zo’n pakket met boeken hebben ontvangen.”

Zijn kinderen al bezig met betekeniseconomie?
“Zo’n 6 á 7 jaar blijkt de ideale leeftijd om het erover te hebben. Ze weten al veel meer over bijvoorbeeld klimaatverandering dan wij denken. Ze krijgen al heel veel mee, bijvoorbeeld via het Jeugdjournaal. We hebben op enkele scholen het boek al geïntroduceerd en de leerlingen reageerden ongelooflijk enthousiast. De illustraties in het boek zijn overigens bewerkte tekeningen van kinderen. Toen ik het boek voorlas aan mijn eigen zoon, wilde hij gelijk ook tekeningen maken en moesten we zo snel mogelijk opa en oma bellen om te vertellen over De Regenmaker. Ook juffen en meesters zijn enthousiast. Zij schuiven het onderwerp meestal zo lang mogelijk voor zich uit, omdat er veel vragen zijn en ook angst is rond dit onderwerp. Maar juist door te laten zien dat de kinderen zelf kunnen helpen, is het goed om het bespreekbaar te maken.”

Het klinkt ook als een boek voor volwassenen.
“Het bos is natuurlijk de metafoor voor de wereld die in brand staat, en wij zijn de dieren. Tijdens mijn onderzoek hoor ik van ongelooflijk veel mensen dat ze best iets willen doen om het systeem waarin we zitten te doorbreken, zodat we aan een betekeniseconomie kunnen bouwen. Maar ze weten niet hoe. Want wie ben ik nou eenmaal? Dit kinderboek laat op heel eenvoudige wijze zien dat iedereen iets kan betekenen. Echt iedereen. Als we maar met veel zijn. De hele manier waarop dit boek tot stand is gekomen, is het bewijs dat de betekeniseconomie werkt. Het is ongelooflijk om te zien wat er ontstaat als het uitgangspunt is om er 0,0 euro aan te verdienen. Dan zie je zo veel ruimte ontstaan en de een na de ander komt zijn diensten aanbieden. Puur omdat we samen het grote doel voor ogen hebben. Mooier kan het bijna niet.”

Zondag 21 mei wordt in Utrecht het boek officieel gepresenteerd. Hoe gaat dat eruitzien?
“In Kinepolis in de Jaarbeurs organiseren we een minifestival, waar de film ‘De Kracht van het Kleine’ wordt vertoond. En BN’ers, Betekenisvolle Nederlanders, lezen voor uit ‘De Regenmaker’, onder wie Jan Terlouw. Poeh, dat is dan weer een jongensdroom van mij die uitkomt…”

Jan Terlouw leest voor uit 'De Regenmaker'.