Hogeschool Rotterdam richt genderneutrale toiletten in

16 juni 2022

Studenten, medewerkers en bezoekers van Hogeschool Rotterdam kunnen sinds eind mei gebruikmaken van genderneutrale toiletten. In totaal zijn zestien van deze wc’s ingericht, verspreid over alle locaties. “Iedereen moet zich bij ons prettig kunnen voelen.”

Op de Willem de Kooning Academie kan al langere tijd gebruik worden gemaakt van genderneutrale toiletruimtes. “Na een verzoek van de centrale medezeggenschapsraad om dit breder door te voeren op onze locaties, hebben we de situatie bij Willem de Kooning geëvalueerd”, aldus bestuurslid Wijnand van den Brink. “Op basis daarvan hebben we besloten om op alle locaties genderneutrale wc’s in te richten.”

Respect

In totaal zijn er 413 toiletgroepen op onze locaties. Zestien daarvan zijn nu dus genderneutraal en te herkennen aan het logo dat op de foto te zien is. Wijnand van den Brink: “Wij vinden het in een inclusieve hogeschool belangrijk dat iedereen zich prettig voelt en met respect benaderd wordt. Als genderneutrale toiletten daaraan een bijdrage kunnen leveren, realiseren we dat.”

De komende tijd worden de ervaringen met de nieuwe toiletgroepen geïnventariseerd. Als op basis daarvan aanpassingen (bouwkundig, bewegwijzering, etc) nodig zijn, zullen die worden doorgevoerd.