Future Mobility: minors techniek ontwikkelen zelfrijdende voertuigen

15 februari 2019

Je bagage op een karretje zetten dat zelf naar de gate rijdt op het vliegveld, zou dat niet handig zijn? Studenten Ted Olsthoorn en Neal van der Stigchel werkten de afgelopen twintig weken aan een model voor de CargoPod, zoals het karretje heet. Dat deden ze in het kader van ‘Future Mobility’, een samenwerking van drie minors van Hogeschool Rotterdam over autonoom rijdende elektrische voertuigen.

Naast de CargoPod ontwikkelden studenten ook realistische schaalmodellen voor drie andere voertuigen en ze dachten bijvoorbeeld ook na over hoe het voertuig kan worden ingezet. Bijvoorbeeld in de stad, op een luchthaven of, zoals twee van de ontwikkelde voertuigen, in een race- of duurzaamheidswedstrijd. De video hieronder geeft een indruk.

Transdisciplinaire samenwerking

‘Future Mobility’ is één van de projecten op het gebied van vernieuwend onderwijs, waarbij samenwerking tussen de verschillende technisch georiënteerde opleidingen gestimuleerd wordt. Naast transdisciplinaire samenwerking is ook het samen werken met de praktijk van essentieel belang in de visie die de techniekopleidingen willen uitdragen. De WERKplaats Techniek stelt middelen ter beschikking waardoor geëxperimenteerd kan worden met onderwijsvernieuwing. Naast WERKplaats Techniek heeft de hogeschool nog zeven van deze WERKplaatsen.

In de projecten in deze video werkten studenten en docenten van de minors Future Automotive Technology (EAS, opleiding Automotive), Intelligent Mobility (CMI, opleiding Technische Informatica) en Innovative Logistics and IT (IGO, opleiding Logistics) samen. De projecten zijn mede mogelijk gemaakt door IT Campus Rotterdam en RDM Centre of Expertise.