Eerstejaars Watermanagement nemen Rotterdamse plastic soep onder de loep

09 september 2020

Om elkaar en de stad beter te leren kennen, doken eerstejaarstudenten Watermanagement (figuurlijk) in de Rotterdamse plastic soep. "Je schrikt je echt rot."

Tijmen den Oudendammer houdt een groen stokje omhoog. "Wat denk je dat dit is", vraagt de docent Watermanagement. Een lolly? "Nee, dit is het stokje van een wattenstaafje. Mensen gooien dat in de wc waardoor het uiteindelijk hier op de kade van de Rijnhaven terecht kan komen."

In kaart brengen

Het is slechts een van de vele voorbeelden van plastic die in de Rotterdamse wateren dobberen of op kades zijn aangespoeld. Een immens probleem. Samen met zijn studenten probeert Tijmen zo goed mogelijk in kaart te brengen welke soorten plastic in de natuur terechtkomen en wat daar eventueel aan gedaan kan worden.

Bekijk de video om te zien hoe zijn studenten het er tijdens de introductieweek van de opleiding Watermanagement er vanaf brachten: