Hoe kunnen we onze eigen ecologische voetafdruk verkleinen?

Hogeschool Rotterdam voerde CO2-meting uit om te kunnen bijsturen

19 september 2023

Wat betekent jouw ritje naar school voor een leefbare wereld later? Je staat er misschien nooit bij stil, maar elke keer dat je naar school reist, met het OV, de scooter of de auto, heeft dat een klein beetje invloed op de leefomgeving. Hoe zit dat en waarom is dat belangrijk?

English version available >>

Niet alleen hoe je reist, ook de productie van het broodje kaas dat je bestelt bij het restaurant of de stroom die je verbruikt door je laptop op te laden, dit alles heeft het invloed op de zogenoemde ecologische voetafdruk. Bij al deze acties komt namelijk direct of indirect CO2 vrij. CO2 draagt bij aan de opwarming van de aarde, dus dat moeten we zoveel mogelijk zien te voorkomen. Hogeschool Rotterdam wil bijdragen aan internationale duurzaamheidsdoelstellingen en daar vooruitstrevend in zijn.

Strategische Agenda

In mei 2023 is de nieuwe strategische agenda gelanceerd, die niet voor niets Talent voor transitie heet. We willen graag dat onze studenten de kennis en ook al wat praktijkervaring meekrijgen om bij te dragen aan de transitie naar een toekomstbestendige wereld. Daar hoort ook bij dat we zelf onze voetafdruk verminderen. Daarvoor zijn de afgelopen jaren veel grote en kleine veranderingen doorgevoerd in onze eigen bedrijfsvoering, zoals betere afvalscheiding, meer plantaardig aanbod in de catering en superduurzame nieuwbouw.

Maar er is meer nodig. Om te weten hoe we onze voetafdruk - die grotendeels indirect is - nog verder kunnen verminderen lieten we een CO2-meting uitvoeren. Als je weet waar de grootste uitstoot vandaan komt, kun je maatregelen gaan nemen om deze te verminderen.

Welke CO2-uitstoot heeft Hogeschool Rotterdam?

Eind 2022 zijn we als hogeschool samen met adviesbureau Phi Factory gaan onderzoeken welke factoren een rol spelen in de CO2-uitstoot van de hogeschool. De top drie uit de resultaten van de meting? De meeste CO2 komt vrij bij woon-studieverkeer, woon-werkverkeer en energieverbruik. In de visual hieronder zie je het resultaat van deze CO2-meting.

Klik op de visual om te vergrotenVisual: Phi Factory

De data in deze meting zijn aangeleverd door collega's van verschillende afdelingen van de hogeschool. In december 2022 konden we de categorieën vaststellen om in juni dit jaar een full scan te presenteren op de categorieën die je ziet in de visual.

Waarom een CO2-meting?

Myrna van de Water en Marcel Langeveld van het programma Samen Duurzaam hebben het onderzoek begeleid. Van de Water: "Duurzame doelen bereiken doen we samen, daar werken we al sinds de start van het programma in januari 2021 aan. Om echt impact te maken moet er nog veel meer gebeuren.  Energieverbruik verminderen, minder of circulaire materialen gebruiken, minder reisbewegingen maken, er zijn nog veel punten waarop we kunnen besparen. We leiden de studenten op tot bewuste professionals, maar zelf willen we het goede voorbeeld geven.

We hebben de verantwoordelijkheid - dat is één van de kernwaarden van de hogeschool – om een leefbare wereld achter te laten voor toekomstige generaties. Daarom streven we er niet alleen naar onze voetafdruk te verkleinen, maar ook onze handafdruk te vergroten. Je handafdruk is jouw bijdrage om niet alleen geen schade te doen aan de natuur en de maatschappij, maar om die ook te verbeteren. Practice what you teach!"

Wat gebeurt er verder met de meting?

De meting is niet eenmalig, het is een startpunt. Van hieruit gaan we:

• Kansen voor reducties identificeren
  • Acties uitvoeren, zoals (nog beter) scheiden van afval en treffen van energiebesparende maatregelen
  • Jaarlijks monitoren van de uitstoot en sturen op verlaging
  • Steeds meer en betere data verzamelen

Rotterdams akkoord

Hogeschool Rotterdam heeft zich daarnaast aangesloten bij verschillende initiatieven voor verduurzaming, zoals het voor de stad belangrijke Klimaat Actieplan Rotterdam. Vele bedrijven en instellingen in Rotterdam hebben gezamenlijk afgesproken in 2030 de CO2-uitstoot verminderd te hebben tot de helft van wat het in 1990 was.