Alumnus maakt straten Rotterdam circulair

18 april 2019

Pieter Bremmer won met zijn scriptie over het hergebruiken van betonstraatstenen de Nederlandse Scriptieprijs Logistiek Bachelor. Nu brengt hij zijn idee bij Gemeente Rotterdam in de praktijk.

Voor Rotterdam

Na zijn studie bij de hogeschool ging Pieter Bremmer meteen aan de slag bij Gemeente Rotterdam. Hij kon zijn winnende scriptie daar in de praktijk brengen: “Ik werk nu als Adviseur Circulaire Economie en Logistiek bij Gemeente Rotterdam. Het leuke is dat ik nu bezig ben met de uitvoering van wat ik zelf heb voorgesteld in mijn scriptie. Alleen richt ik mij op meer materiaalstromen dan alleen betonstraatstenen.”

“Voordat Rotterdam 100 procent circulair is moet er nog heel wat water door de Maas stromen”, zegt Pieter. “Maar we moeten nu woorden omzetten in daden. Dat doen we o.a. in de wijk Reyeroord waar we streven naar 100 procent hergebruik van alle materialen in de wijk. Een project waar we veel van leren, puur door het uit te voeren. Die ervaring nemen we weer mee in de andere projecten in de stad. Stap voor stap zetten we koers richting een circulaire stad.”

Hergebruik betonstraatstenen

Pieter studeerde Logistics Management aan Hogeschool Rotterdam en sloot zijn studie af met de scriptie “De lineaire materiaalketen op zijn retour” waarmee hij de Nederlandse Scriptieprijs Logistiek Bachelor won. Bij de uitreiking sprak de jury lovende woorden: “Je hebt een geweldige scriptie geschreven! Je hebt goede analyses gemaakt en een mooi voorstel gedaan”, aldus Stef Weijers, voorzitter van de jury.

Pieter: “Ik heb mijn scriptie geschreven voor Gemeente Rotterdam in het kader van de transitie naar een circulaire economie. Rotterdam heeft grote ambities op het gebied van duurzaamheid en circulariteit. Maar hoe breng je die in de praktijk en waar begin je? Op die vragen heb ik antwoord gegeven in mijn onderzoek.” Hij richtte zich daarbij specifiek op het hergebruiken van betonstraatstenen.

Kostenbesparing en milieuwinst

Gemeente Rotterdam koopt ieder jaar enorme hoeveelheden betonstraatstenen in. Het gebruik ervan vormt een typisch lineaire keten: “Van primaire grondstoffen worden betonstenen gemaakt, vervolgens naar Rotterdam getransporteerd, daar gebruikt en veelal vóór het einde van de levensduur afgevoerd en vermalen tot puin.”

Pieter zag volop kansen om deze materiaalketen meer circulair te maken: “Samen met collega’s heb ik een logistieke infrastructuur en werkwijze ontwikkeld voor een circulaire materiaalketen die kosten bespaart en milieuwinst oplevert.”

Ook toepasbaar op andere materialen en in andere steden

De scriptie van Pieter richt zich op betonstraatstenen. Maar zijn oplossing is ook toepasbaar op andere materiaalketens. En niet alleen in Rotterdam maar ook in andere steden. Ook de jury van de Nederlandse Scriptieprijs Logistiek zag deze mogelijkheden: “Ons idee is dat de oplossing die jij hebt bedacht ook heel goed bruikbaar is voor andere steden. Daarom aan jou de uitdaging: zorg dat die aanpak ook in alle andere steden in Nederland gebruikt gaat worden.”

Pieter met hergebruikte betonstraatstenen in Rotterdam.