Publicatie 'Wiskunde in technische hbo-opleidingen'

Wat kun je verwachten?

17 januari 2020

Welke wiskunde van de havo is belangrijk voor deze opleiding? Hoeveel uur per week wordt er besteed aan wiskunde? Moet je grafische rekenmachine echt thuisblijven? In de publicatie wordt antwoord gegeven op deze vragen.

Docenten van vo en hbo van de werkgroep 'Vakinhoudelijke aansluiting vo-hbo wiskunde' van het samenwerkingsverband ‘Samen werken aan een betere aansluiting vo-ho’ hebben de publicatie ontwikkeld. Met deze informatie krijgen zowel leerlingen die overwegen een technische hbo-opleiding te gaan volgen als hun docenten, decaan, mentor en ouders een realistisch beeld van de wiskunde in de technische hbo-opleidingen van Hogeschool Rotterdam.

Inschatting niveau van wiskunde

Deze publicatie helpt om het niveau in te schatten van wiskunde in het eerste jaar van de technische hbo-opleidingen en de verbinding te maken naar het wiskundeprogramma op de havo. Zo zijn er onder andere voorbeelden van opdrachten en toetsen opgenomen en interviews met studenten over hun bevindingen met wiskunde. In aanloop naar deze uitgave hebben leerlingen uit het vo al een conceptversie beoordeeld, omdat de werkgroep er zeker van wilde zijn dat zij zich hierin zouden herkennen.

De werkgroep wil vooral dat bij de leerlingen het enthousiasme aangewakkerd wordt voor wiskunde en ze hun vervolgstudie weloverwogen kunnen kiezen.

De eerste presentatie van deze publicatie bij de landelijke conferentie van wiskundeleraren in november jl. leverde direct al zeer positieve reacties op van vo- en hbo-docenten. Het op deze manier inzichtelijk maken van de wiskunde werd gezien als een belangrijke en zinvolle aanvulling op het bestaande voorlichtingsmateriaal. Binnen Hogeschool Rotterdam wordt de publicatie bijvoorbeeld ingezet bij open dagen en proefstuderen.

De publicatie is zowel digitaal als hard copy beschikbaar.

De publicatie hard copy ontvangen en/of meer informatie? Neem contact op via Samenwerkingvo-hbo@hr.nl