Feestelijke afsluiting van het mbo-doorstroomtraject

samenwerking HR en Breeman MINI

17 januari 2020

Zes weken lang kregen mbo-studenten van het Zadkine en het Albeda een kijkje in de keuken van het hbo. Vanaf 15 november verzorgde Hogeschool Rotterdam elke donderdag een halve dag waarin meer dan 200 mbo-studenten kennismaakten met een andere opleiding van zowel de bacheloropleidingen in het gebouw aan de Kralingse Zoom als de Associate degree-opleidingen op Museumpark in Rotterdam. Tijdens deze dagen werkten de studenten elke donderdagochtend aan een casus voor de firma Breeman, de grootste MINI-dealer van Europa.

De mbo-studenten bezochten iedere week weer een andere opleiding, waar ze een inhoudelijk mini-college kregen alvorens ze aan de slag gingen met de casus voor Breeman MINI. Elke week werkten de studenten aan een andere casus die hoorde bij de opleiding waar ze die week op bezoek waren. De studenten vonden de opzet van de lessen erg ‘afwisselend’ en ‘leerzaam’.
Belangrijker nog dan de inhoudelijke lessen die ze iedere week kregen in een mini-college, was dat de studenten gaandeweg het programma steeds meer wegwijs werden in het studeren op het hbo en de echte hbo-vaardigheden.

Feestelijke afsluiting

Op donderdagochtend 19 december was de feestelijke afsluiting van de reeks lessen, waarbij de studenten een posterpresentatie moesten geven over hun onderzoek naar de toekomst van Breeman. Welke gouden tip hadden ze voor de autodealer met het oog op de toekomst? Natuurlijk werden er tips gegeven om meer te investeren in elektrisch rijden, maar er werd ook gekeken naar de toenemende deelmaatschappij waar de auto-industrie mee te maken krijgt. Volgens Johan Muis van Breeman, waren de tips heel waardevol en bruikbaar voor de toekomst van Breeman.
Na bekendmaking van de beste ‘posterpresentatie’ werd de uiteindelijke winnaar door Breeman verrast met een goed gevulde goodiebag van Breeman MINI. Hierna kregen de studenten nog een inspiratiecollege van de Toekomstmakers. Zowel de Hogeschool Rotterdam, Breeman en de ROC’s kijken terug op een geslaagde samenwerking. Maar het belangrijkste van alles is dat de mbo-studenten hierdoor een betere keuze kunnen maken over hun vervolgstappen in het onderwijs.

In februari start er een nieuwe ronde van het hbo-doorstroomtraject voor mbo-studenten, voor meer informatie over dit traject kun je terecht bij Bob Schoute b.a.schoute@hr.nl