CURIOUS/IT: nieuw magazine voor meiden in de IT

Inspirerende verhalen van studenten, rolmodellen en achtergrondartikelen

05 maart 2019

CURIOUS/IT staat bol van inspirerende verhalen van studenten, rolmodellen en achtergrondartikelen. In de eerste editie van het magazine komen toonaangevende vrouwen uit de branche aan het woord, zoals Vivianne Bendermacher (Techionista en RTL Boulevard), Mary-Jo de Leeuw (Winnaar Cyber Security Award 2018) en Nina Hoff (byFlow, 3D-foodprinter).

CURIOUS/IT is een uitgave van het Instituut voor Communicatie, Media en Informatietechnologie (CMI) van Hogeschool Rotterdam en is geproduceerd door elf studenten aangestuurd door hogeschoolmedewerkers Daphne Swart (hoofdredacteur) en Iris van den Bekke (eindredacteur).

Elf studenten van zes verschillende opleidingen

Daphne Swart: “Het idee ontstond om meisjes door middel van een magazine beter te informeren over de IT-wereld. Met de eerste open dag al in zicht moesten we snel handelen. Het leek onmogelijk om in vijf weken tijd vanuit het niets een magazine te ontwikkelen, maar met elf gemotiveerde studenten van zes opleidingen bleek het mogelijk om dit magazine op tijd te kunnen presenteren. We zijn ontzettend trots!”

Uitvinders, testers en rolmodellen

De redactie bezocht ook Julian Jagtenberg, de uitvinder van de Somnox slaaprobot, audiotechnicus Rob Scholtes van jongerenstation FunX en Anjana Meurs, Software Tester bij de Nederlandse Spoorwegen.

Derdejaars studente Technische Informatica Noëlle Clement ging in gesprek met rolmodel Juliette van der Laarse (Reddlock). Rob Zoeteweij (CMGT), Ornella Schavemaker-Piva (Technische Informatica) en Maaike Harbers (Lector Creating 010) leverden een bijdrage op het gebied van Virtual Reality, Augmented Reality en Artificial Intelligence.

In het magazine is ook aandacht voor het Stadslab waar studenten én mensen van buitenaf vrij kunnen experimenteren met technologische apparatuur zoals 3D-printers, lasersnijders en vinylsnijders.

CURIOUS/IT

Het magazine wordt ingezet als extra voorlichtingsmateriaal van de opleidingen Informatica, Technische Informatica en Creative Media & Games Technologies, maar ook bij de andere CMI-opleidingen Communicatie en Communication & Multimedia Design om te laten zien wat studenten kunnen maken tijdens hun opleiding.

Bekijk CURIOUS/IT

Download de PDF-versie van CURIOUS/IT.

De redactie bestond uit studenten Communicatie en studenten van de minor Crossmediale Journalistiek en studenten (Technische) Informatica. De vormgeving van het magazine was in handen van studenten Communication & Multimedia Design en een studente Creative Media & Game Technologies was columniste.