Ergotherapie: een nieuw curriculum

met als uitgangspunt de regie over het eigen leerproces

14 mei 2020

Dit studiejaar zijn de eerstejaarsstudenten van de opleiding Ergotherapie gestart met een nieuw curriculum. De inhoud is hetzelfde gebleven, maar de manier waarop het onderwijs wordt aangeboden en getoetst, is totaal veranderd.

De veranderingen in ons beroep

Als je onze opleidingspagina bezoekt, kom je als eerste de volgende slogan tegen:

Word jij blij als je mensen (weer) hun dagelijkse handelingen kunt laten verrichten? Wil je mensen stimuleren zo goed mogelijk te functioneren in de maatschappij? Volg dan de opleiding Ergotherapie.

Deze slogan past al sinds het bestaan van de opleiding helemaal bij ons als opleiding. Dit is namelijk precies wat je in die vier jaar studie bij ons leert. De kern van ons vak, mensen weer zo zelfstandig mogelijk hun dagelijkse handelingen laten uitvoeren, is in die 25 jaar dat de opleiding bestaat niet veranderd, gelukkig maar. Dit is namelijk juist datgene wat het beroep zo ontzettend leuk maakt! Maar de mensen die je ziet, de vragen die je krijgt, de plekken waar je werkt en de manier van studeren is in die 25 jaar wel ontzettend veranderd.

Verschuiving van de zorg

De participatie maatschappij zorgt ervoor dat mensen zo lang mogelijk thuis blijven wonen, de zorg in o.a. de ziekenhuizen en revalidatiecentra verschuift meer en meer naar de thuissituatie. De cliëntenpopulatie die wij behandelen wordt steeds breder, denk aan het ondersteunen en versterken van kwetsbare groepen als vluchtelingen en er wordt een ondernemende en innovatieve houding van therapeuten verwacht om jezelf staande te kunnen houden in tijden waar heel veel bezuinigd wordt op de zorg.

Nieuw curriculum

Vandaar dat wij sinds september 2019 een nieuw curriculum draaien, waarin wij studenten opleiden om met al deze veranderingen om te kunnen gaan. We zorgen er op deze manier voor dat zij na het behalen van hun studie aan de slag kunnen als ondernemend, flexibel en enthousiast beginnend beroepsbeoefenaar en daarmee de zorgprofessional zijn van de toekomst.

Regie over eigen leerproces

Dit doen wij door studenten vanaf dag 1 van de opleiding regie te geven over hun eigen leerproces en hen hierin te coachen en begeleiden. Ons curriculum is onder andere gebaseerd op de theorie achter programmatisch toetsen, waarbij het uitgangspunt is dat de student veel feedback op zijn/haar handelen ontvangt en fouten durft te maken.

Onze lessen

Onze lessen zijn zo ingericht dat studenten als voorbereiding op de bijeenkomsten zelfstandig de theorie tot zich nemen. Dit gebeurt onder andere door het bekijken van kennisclips (ingesproken presentaties) en het lezen van boeken en/of artikelen. Tijdens de lessen vindt eerst klassikaal een verdieping op deze theorie plaats, waarna de studenten direct het geleerde in de (gesimuleerde) praktijk brengen. Vervolgens vindt er een terugkoppeling plaats waarbij de theorie en de praktijk aan elkaar wordt gekoppeld. De studenten delen ieder ook hun uitkomsten om zo van elkaar te kunnen leren.

Feedback

De student, of aspirant collega zoals wij ze noemen, verzamelt gedurende het gehele jaar feedback m.b.v. feedbackformulieren. Deze feedbackformulieren leveren zij twee keer per jaar in. Wij leggen deze langs de lat van het propedeuseniveau en kunnen op basis hiervan met de student in gesprek over wat zij al behaald hebben of waar zij juist nog wat extra aan moeten werken.

Uiteraard leren wij op deze manier niet alleen de therapeutische vaardigheden aan, maar ook het kritisch en professioneel kunnen redeneren en op innovatieve wijze kunnen ondernemen. Met als belangrijkste uitgangspunt; de student is aan zet!